آرتور نیلسن، بازرگان، مهندس برق  و تحلیلگر بازارپژوهی در آمریکا

این عمل وی مشتمل بر موارد ذیل بود: ۱)بازاریابی آزمایشی محصولات جدید تا دوام‌پذیری آنها در مقایسه با بازاریابی گسترده محصولات گران‌قیمت مشخص شود و ۲)بررسی میزان فروش محصول در نمونه‌های تصادفی فروشگاه‌ها تا سهم آن محصول در بازار فروش مشخص شود. در این فرآیند نمونه‌گیری آماری دقیق عاملی کلیدی به‌شمار می‌رفت. تکنیک‌های ایجاد‌شده از سوی نیلسن به‌خصوص در زمینه عملکرد کارآمد بازار تا پیش از شبکه‌های بازاریابی دیجیتال و کامپیوتری که در دهه نود باب شد و نظارت فراگیر و پیوسته بر فروش را برای خرده‌فروش‌ها میسر کرد، بسیار موثر و مهم بود. نیلسن همچنین از پیشگامان سنجش تعداد مخاطبان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بود که از آن میان باید از ایجاد «رتبه‌بندی نیلسن» از سوی وی یاد کرد.

او بنیان‌گذار یک «شاخص ملی رادیو» برای برنامه‌سازان و آگهی‌دهندگان در ۱۹۴۲ بود که با توسعه یک «رتبه‌بندی تلویزیونی»در ۱۹۵۰ این کار را گسترش داد. در زمان مرگش درآمد سالانه شرکت متبوعش بالغ بر ۳۹۸ میلیون دلار بود.

  زندگی شخصی

 او در ۱۹۷۱ به دلیل فعالیت و موفقیت در حوزه ورزش تنیس وارد تالار مشاهیر تنیس بین‌المللی شد. دانشگاه ویسکانسین در ۱۹۷۴ به وی دکترای افتخاری علوم اهدا کرد و دولت دانمارک نیز به وی مقام شوالیه گری اهدا کرد. او همراه با همسرش گرترود، ورزشگاه تنیس‌نیلسن را به دانشگاه ویسکانسین اهدا کرد‌ و با کمک‌های خانواده نیلسن دانشگاه یاد شده در ۱۹۹۰ مرکز نیلسن برای تحلیل و بینش بازاریابی را تاسیس کرد. در این مرکز تنها برنامه بازارپژوهی تمام‌وقت در تمام آمریکا ارائه می‌شود. یک مرکز تنیس در وینتکای‌ایلینوی به یاد وی نام‌گذاری شده است. او در اول ژوئن ۱۹۸۰ در شیکاگو درگذشت.