هنریک رایزنستین، مهندس استحکامات

روسه در ۹ آوریل ۱۶۲۴ در استان درنته‌هلند به دنیا آمد و از ۱۵ سالگی به مشاغل نظامی روی آورد. او در نبرد فرایبورگ (۱۶۴۴) و نبرد آلرهایم (۱۶۴۵) حضور داشت و در خدمت پرنس دوکونده، ویکونت دوتورن و دوک ساکس-وایمار به‌سر می‌برد. در ۱۶۴۶ به برگامو و ونیز رفت و به خدمت ژنرال لئوناردو فوسکولو در دالماتیا درآمد. در ۱۶۴۸ ارتش ونیز دوگوپولجه را اشغال کرد و به سمت راگوسا پیشروی کرد. در این میان عثمانی جزیره کرت را به اشغال درآورد و ارتش ونیز نیز در صدد تصرف آلبانی برآمد. در ۱۶۵۱ روسه به‌دلیل مشکلات فیزیکی از ارتش کناره گرفت و در مسیر بازگشت توجه وی به سیستم‌ها و استحکامات دفاعی معطوف شد. در همین سال به‌عنوان مهندس به عضویت امور دفاعی شهر آمستردام درآمد. در ۱۶۵۴ کتابی در مورد انواع مختلف سنگربندی نگاشت.

در آمستردام وی به‌عنوان معمار کار می‌کرد و یک ساختمان دولتی و چند خانه را طراحی کرد و در واردات تیرپایه از نروژ و املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کرد.

پس از انعقاد عهدنامه صلح در پایان جنگ دوم شمال در ۱۶۶۰، پادشاه دانمارک به روسه ماموریت بازسازی استحکامات دفاعی شهر کپنهاگ را سپرد و با نظارت وی دژ نظامی این شهر بازسازی شد. او در ۱۶۶۷ استحکامات دفاعی مناطق مختلف کشور دانمارک را بازسازی کرد.

در ۱۶۷۳ به تروندهایم نروژ رفت و در ۱۶۷۷ پادشاه این کشور به وی ماموریت داد تا در نبرد اسکانیا شرکت کند. روسه در ۲۲ فوریه ۱۶۷۹ درگذشت.