شارل کورم، صنعتگر و نیکوکار لبنانی

در ۴۰ سالگی او امپراتوری موفق تجاری خود را رها کرد تا تمام وقت خود را به نوشتن و سرودن اختصاص دهد. کورم در ۱۹۳۴ جایزه بین‌المللی شعر ادگار آلن پو را دریافت کرد.  شارل کورم در ۴ مارس ۱۸۹۴ در بیروت به دنیا آمد. پدرش دیوید کورم نقاشی مشهور بود. کورم از دانشگاه سنت جوزف فارغ‌التحصیل شد و در ۱۸ سالگی راهی نیویورک شد؛ جایی که در وال استریت دفتری اجاره کرد و یک بنگاه واردات و صادرات تاسیس نمود.  او سپس با هنری فورد، ثروتمندترین فرد جهان در آن روزگار ملاقات کرد و توانست نمایندگی این کمپانی خودروسازی در خاورمیانه را به دست آورد. امپراتوری تجاری کورم با نام «شارل کورم‌اند کو» در اوج خود بزرگ‌ترین شرکت چندملیتی در خاورمیانه به شمار می‌رفت که هزاران مرد و زن از ترکیه تا ایران در استخدام آن بودند.  از طریق بنگاه وی هزاران خانواده امرار معاش می‌کردند و او به توسعه زیرساخت‌ها و راه‌سازی، راه آهن و پل‌ها در نقاط مختلف کمک می‌کرد.  کورم در ۱۹۲۸ معماری اداره مرکزی شرکت خودروسازی فورد در خاورمیانه را که بعدتر «عمارت و باغ کورم» نامیده شد طراحی کرد؛ در حالی که در زمینه معماری آموزش رسمی ندیده بود. ساخت این بنا در ۱۹۲۹ در بیروت به پایان رسید و بعدتر اقامتگاه خانوادگی کورم شد. این عمارت تا ۱۹۶۷، نخستین آسمانخراش خاورمیانه و بلندترین ساختمان در لبنان بود.

   نیکوکاری

کورم به ساختن چندین بنای دولتی از جمله ساختمان پارلمان لبنان، موزه ملی، کتابخانه ملی و چندین ساختمان دولتی و فرهنگی دیگر کمک مالی کرد. این در حالی بود که دولت نوپای لبنان که تازه از فرانسه استقلال یافته بود در مضیقه مالی به سر می‌برد. او شخصا در جریان برگزاری نمایشگاه جهانی سال ۱۹۳۹ در نیویورک، هزینه برپایی غرفه کشور لبنان را بر عهده گرفت و به همین دلیل از سوی شهردار وقت نیویورک به وی شهروندی افتخاری اعطا شد.  دوست نزدیک او سعید عقل نوشته است: «شارل نه تنها نیرویی پیشرو در راستای استقلال لبنان بود بلکه به تاسیس بنیادهای اصلی کشور لبنان نیز کمک کرد و پول خود را صرف ساختن بناهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کرد؛ بناهایی که چشم‌انداز لبنان را برای ما ترسیم می‌کرد. در آن روزگار برای من روشن بود که برای شارل پول اهمیتی ندارد و به جای آن تعهد وی نسبت به آن چیزهایی که عشق می‌ورزید نمایان بود.»

   آثار ادبی کورم

شارل کورم در ۴۰ سالگی کسب و کار خود را ترک کرد و به ادبیات و نیکوکاری روی آورد. هر چند در آن دوران بیشتر لبنانی‌ها به عربی می‌نوشتند اما کورم بیشتر به زبان فرانسه می‌نوشت. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وی تاسیس نشریه‌ای با نام «La Revue Phénicienne: جُنگ فنیقیه» در سال ۱۹۱۹ بود که الهام‌بخش استقلال لبنان بود.

امین معلوف گفته است: «شارل نخستین فردی بود که به ما نشان داد چگونه لبنان را دوست داشته باشیم، چگونه برای لبنان بنوازیم و بخوانیم، چگونه به لبنان بنازیم و از آن دفاع کنیم و چگونه این لبنان را بسازیم.» مجموعه شعر «کوه مقدس» شارل کورم در سال ۱۹۳۴ جایزه بین‌المللی ادگار آلن پو را برای وی به ارمغان آورد. شارل کورم به سال ۱۹۶۳ در سن ۶۹ سالگی در بیروت درگذشت.