میرخلیل الرحمان روزنامه‌نگار پاکستانی

میرخلیل الرحمان به سال ۱۹۲۷ میلادی در یک خانواده بازرگان کشمیری در گوجران‌ والای پنجاب به‌دنیا آمد؛ خانواده وی به دلایل اقتصادی از دره کشمیر به این شهر درشمال‌شرقی پاکستان فعلی کوچیده بودند. الرحمان در همین شهر تحصیلات مقدماتی خود را به پایان برد  سپس در دبیرستان فاتح‌پوری دهلی نام نوشت. وی در نهایت از کالج بازرگانی دریاگنج دهلی فارغ‌التحصیل شد. طی جنگ‌جهانی دوم خانواده وی به دهلی‌نو نقل مکان کردند و در همان‌جا بود که او به اشتیاق خود به روزنامه‌نگاری پی برد. در واقع روزنامه‌ها بسی بیشتر از دفاتر ملالت‌بار حسابرسی او را مجذوب خود می‌کرد. الرحمان سخت مشتاق خواندن و نوشتن بود و به روزنامه‌ها و مجلات علاقه‌مند بود. نزدیک رادیو می‌نشست و اخبار جنگ را دنبال می‌کرد.

در ۱۹۴۰ که دانشجو بود روزنامه‌ای برای مسلمانان در دهلی تاسیس کرد و آن‌ را «جنگ» نامید. برخی از منتقدان وی در آن زمان می‌گفتند که وی با انتخاب چنین نامی در واقع مشتاق هیجان جنگ شده اما الرحمان تاکید کرد که چنین نامی را برای حمایت از سربازان و نه تشویق به جنگ انتخاب کرده است.

پس از استقلال پاکستان در ۱۴‌اوت ۱۹۴۷، میرخلیل به کراچی رفت که نخستین پایتخت کشور جدید پاکستان بود و از آنجا شروع به انتشار روزنامه «دیلی‌جنگ» کرد. هزینه تاسیس و انتشار این روزنامه با وامی به ارزش ۵‌هزار روپیه تامین شد. نخستین فرماندار کل و موسس پاکستان، محمدعلی جناح از تاسیس این روزنامه سخت خوشحال شد و پیشنهاد کمک دولتی به این روزنامه را ارائه داد اما میر‌خلیل‌الرحمان با این استدلال که آزادی مطبوعات شعار و هدف او برای روزنامه‌نگاری در پاکستان بوده از پذیرش آن سر باز زد. او همچنین به تاسیس «شورای سردبیران روزنامه‌های پاکستان» کمک کرد. او سخت مخالف معیارها یا قوانین دولتی بود که بخواهد آزادی مطبوعات را محدود سازد. میرخلیل الرحمان در ۲۵‌ژانویه ۱۹۹۲ درگذشت.