پل دسمارایس، سرمایه‌دار کانادایی

او در ۴ ژانویه ۱۹۲۷ در سادبوریِ انتاریو در خانواده‌ای از طبقه متوسط که اصلیتی کبکی و فرانسوی داشتند به دنیا آمد و پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه اتاوا و دانشکده حقوق آسگود کار خود را در شرکت خطوط اتوبوسرانی سادبوری آغاز کرد و توانست این شرکت را که تقریبا ورشکسته شده بود نجات دهد. او خطوط اتوبوسرانی بیشتری را در ناحیه اتاوا و شهر کبک راه‌اندازی کرد. بعدتر وی به ریاست و مدیرعاملی شرکت پاور کانادا رسید و در ۱۹۷۸ شورای تجارت کانادا و چین را تاسیس کرد.

با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، پاور کانادا توانست کنترل یک کمپانی خمیر سلولزی و کاغذ با نام باثست را به دست بگیرد. در ۱۹۶۸ با تصاحب شرکت سرمایه‌گذاری ترانس-کانادا، دسمارایس کنترل روزنامه «لاپرس» را نیز به دست آورد و در نتیجه توانست در زمینه رسانه‌های چاپی کانادا نیز تجربه‌اندوزی کند. سهام شرکت‌های مختلفی در بلژیک و آلمان نیز در اختیار وی قرار گرفت و فعالیت‌های بین‌المللی او توسعه زیادی یافت.

دسمارایس در مقام یک نیکوکار کمک‌های قابل توجهی به بخش‌های هنر، آموزش، سلامت و افراد بی‌خانمان انجام داد که بسیاری از آنها در گمنامی بود. در زمان مرگش در ۸ اکتبر ۲۰۱۳، نخست‌وزیر کانادا استفان هارپر در وصف او گفت: «دسمارایس یکی از موفق‌ترین بازرگانان کانادایی بود که به دلیل رهبری، نیکوکاری و مشارکت‌های اجتماعی‌اش و نیز دلبستگی عمیقش به کشورش، همواره در یادها خواهد ماند.»