آرزوهای بلندپروازانه لی کان هی

از سال ۱۹۵۸ سامسونگ به صنایع دیگر از قبیل کشتی‌سازی، تولید مواد شیمیایی، رسانه، امور مالی و حسابداری روی آورد. در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیک در گروه سامسونگ بنیان نهاده شد که کار اصلی آن تولید لوازم الکترونیکی از قبیل تلویزیون، ماشین‌حساب، یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بود. سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای «سه ستاره» است. این شرکت در دهه ۱۹۷۰با سرمایه‌‌گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راه صنعتی شدن را در پیش گرفت. دهه ۱۹۷۰ دوره توسعه شرکت سامسونگ بود و شرکت‌های صنایع سنگین، پتروشیمی و کشتی‌سازی را نیز راه‌اندازی کرد. محصولات این شرکت از دهه ۱۹۸۰ در بازارهای جهانی درخشید. 

لی کان هی ۹ ژانویه سال ۱۹۴۲ در داگو در کره‌جنوبی متولد شد. او به دانشگاه واسدا در توکیو رفت و در سال ۱۹۶۵ از این دانشگاه مدرک اقتصاد گرفت. کان هی سپس به دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا رفت تا در رشته MBA به تحصیل بپردازد، اما او این دانشگاه را بدون دریافت مدرک تحصیلی در این رشته به پایان رساند. او در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه ملی سئول مدرک دکترای افتخاری در اقتصاد و در سال ۲۰۰۵ نیز از دپارتمان فلسفه مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده است. 

وی در سال ۱۹۶۶ به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآمد و در سال ۲۰۰۵ نیز به‌عنوان رئیس افتخاری کمیته ملی المپیک کره انتخاب شد. لی در سال ۱۹۷۸ میلادی نایب رئیس شرکت سامسونگ شد و در سال ۱۹۸۷ پس از فوت پدرش رهبری سامسونگ را به دست گرفت. لی کان هی در آوریل سال ۲۰۰۸ از مقام خود استعفا داد. 

دلیل این‌کار اتهامات و شایعاتی مبنی بر فرار مالیاتی بود که برای وی مشکلاتی را به همراه داشت، البته لی در مارس ۲۰۱۰ پس از ترک ۳۲ ماهه فعالیتش دوباره به راس اداره این شرکت بازگشت تا همچنان سکاندار گروه بزرگ سامسونگ باشد.

لی در سال ۱۹۹۶ به ریاست انجمن کشتی کره برگزیده شد. او در سال ۱۹۹۸ مدیرعامل سامسونگ الکترونیکز، یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ گروه سامسونگ و رئیس کل گروه سامسونگ شد.

لی کان هی در مصاحبه‌ای بیان کرده بود که مفتخر است که سامسونگ خلاق‌ترین و باهوش‌ترین افراد کره‌جنوبی را جذب کرده است. او آرزو کرد که سامسونگ همچنان در صدر شرکت‌های برتر دنیا باقی بماند. لی کان هی به سه زبان کره‌ای، انگلیسی و ژاپنی تسلط داشت. او با‌ هانگ‌راهویی، یکی از زنان ثروتمند کره‌جنوبی و مدیر اجرایی بنیاد «هوآم» ازدواج کرد که ثمره این ازدواج سه فرزند دختر و یک پسر بوده است. جنازه دختر کوچک هی، «لی یون هیونگ» که دانش‌آموخته دانشگاه زنان «اوها» و نیویورک بود، در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی در آپارتمانی در منهتن پیدا شد. او دست به خودکشی زده بود. 

لی کان هی چند سالی گرفتار سرطان ریه بود و سرانجام در اثر همین بیماری جهان را بدرود گفت. گاردین در وصف او نوشته است، لی کان هی کسی بود که یک صنعت کره‌ای را جهانی کرد.

لی کان هی نوجوان در کنار پدر و مادرش copy3 copy