هرمان ماریا هاوزر کارآفرین اتریشی الاصل

هاوزر بیش از هر چیز به دلیل راه‌اندازی رایانه‌های ایکورن (توسعه‌ دهندگان‌ میکروبى‌ ‌C‌B‌B و کامپیوتر ‌s‌e‌d‌e‌m‌i‌h‌c‌r‌A) همراه با کریس کری در ۱۹۷۸ شهرت یافته است. پس از آنکه در ۱۹۸۵ الیوتی (Olivetti)کنترل ایکورن را به دست گرفت، هاوزر معاونت پژوهشی آن شرکت و مسوول آزمایشگاه‌هایی در آمریکا و اروپا شد. در ۱۹۸۶ همراه با اندی هاپر آزمایشگاه تحقیقاتی الیوتی (ORL) را در کمبریج تاسیس کرد. نقش هاوزر در ایکورن در درام شبکه بی‌بی‌سی با نام «ریزمردها» به تصویر کشیده شده است.

در ۱۹۸۸ وی الیوتی را ترک کرد و «کمپانی اکتیو بوک» را با سرمایه یک میلیون پوند راه‌اندازی کرد. اما این بار اشتباهات ایکورن را که فناوری‌اش را برای خود نگه می‌داشت، تکرار نکرد و هاوزر تا می‌توانست با کمپانی‌های دیگر همکاری کرد. شرکت ‌ای‌تی‌اند‌تی، اکتیو بوک را تصاحب و آن را در شرکت پیام رسان شخصیEO  در ۱۹۹۱ ادغام کرد. هاوزر نیز به ریاست فنی‌ EO در اروپا رسید اما سه سال بعد‌ EO ورشکسته اعلام شد.

در ۱۹۹۳ هاوزر «شرکت ریزسنجه‌های ارتباطات پیشرفته: Advanced Telecommunication Modules Ltd» را با اندی هاپر تاسیس کرد و ۱۱ سال بعد شرکت «سیستم‌های کانکسانت» آن را تصاحب کرد. تاسیس شرکت سرمایه‌ای آمادئوس در ۱۹۹۷، «شبکه کمبریج» در ۱۹۹۸ و «پلاستیک لاجیک» در ۲۰۰۰ از دیگر فعالیت‌های وی بود.

هاوزر از سوی وزارت تجارت، نوآوری و مهارت‌های بریتانیا مامور نگارش گزارشی در مورد فناوری و نوآوری شد. انتشار این گزارش در ۲۰۱۰ منجر به تاسیس «مراکز کاتاپولت» با سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری دولتی شد. او از موسسان هلدینگ‌های آرم، شرکت تولیدکننده ریزتراشه‌ها در کمبریج بود؛ شرکتی که در ۲۰۱۶ از سوی سافت بانک ژاپن خریداری شد.

هرمان هاوزر از ۲۰۱۵ به این سو از کمپانی‌های «استارت‌آپ» و فناوری اتریشی فعالانه حمایت کرده است.

هاوزر در ۱۹۸۴ «شخصیت رایانه‌ای سال بریتانیا» شدو در ۲۰۱۰ «یوریکا» وی را در زمره ۱۰۰ دانشمند برتر و مهم برشمرد.