سینماهای چهارباغ اصفهان

به همین ترتیب سینماهای دیگری در چهارباغ سر برآوردند. در اسفند ۱۳۴۳ سینما «چهارباغ» و دو سال بعد، یعنی در تیر ۱۳۴۵، سینمای بزرگ «نقش‌جهان» در این خیابان افتتاح شد.

در منابع مطبوعاتی فقط آگهی افتتاح سینما چهارباغ ذکر شده است. یک دلیل آنکه این سینما درست در شب عید سال ۱۳۴۴ افتتاح شد. در همان زمان روزنامه‌ها تعطیل شده بودند و پس از تعطیات عید که دوباره روزنامه‌ها راه‌اندازی شدند، هیچ‌کدام به درج خبر و گزارش افتتاح سینما چهارباغ اقدام نکردند. با این‌حال در همان آگهی اطلاعات مفیدی درباره مالکیت این سینما نگاشته شده است. در اسفند ۱۳۴۳ می‌خوانیم: «با کمال مسرت اطلاع حاصل کردیم که هیات‌مدیره سینما مهتاب، به تاسیس یک سینمای بسیار مجلل و باشکوه دیگر در بهترین نقطه شهر اصفهان به‌نام «سینما چهارباغ» اقدام کرده و بر زیبایی شهر اصفهان دو صدچندان اضافه کرده است و فردا شب جمعه ۲۸ اسفند به‌دست آقای استاندار رسما افتتاح و شروع به‌کار خواهد کرد. ما موفقیت هیات‌مدیره سینما مهتاب و چهارباغ، به ویژه آقایان محمد اهمی، رضا عراقی‌زاده و علی سمرقندی را از درگاه خداوند خواستاریم.» (روزنامه مجاهد، ش ۷۸۹،۲۷ اسفند۱۳۴۳)

اطلاعات موجود درباره افتتاحیه سینما نقش‌جهان تا حدی خوب است؛ چرا‌که دو روزنامه، یکی روزنامه محلی مجاهد منتشره در اصفهان و دیگری روزنامه کشوری اطلاعات به درج گزارش افتتاحیه این سینما اقدام کردند.

آنها اطلاعات جالب و مفیدی را درباره مالکیت و تاریخچه آن سینما ارائه داده‌اند. بازتاب افتتاحیه سینما در روزنامه‌ها انعکاس یافته است.

 در روزنامه محلی مجاهد نگاشته شده بود: «سرکار سرهنگ منصور متین که یکی از متمکنین بسیار روشنفکر و شایسته اصفهان است، زمین بسیار مرغوبی در خیابان تاریخی چهارباغ داشت که مدتها بود نقشه می‌کشید این زمین مرغوب را به موسسه فرهنگی و تفریحات سالم تبدیل کند؛ تا اینکه با مشورت عده‌ای قرار شد این زمین را به یک سینمای مدرن و مجهز که درخور شهر و مردم اصفهان باشد، تبدیل کند. این فکر به منصه‌ظهور رسید و نقشه عالی که به دست بهترین مهندسان مملکت ترسیم شده بود، دریافت داشت.

 ساختمان این سینما را به نام «سینمای نقش‌جهان» نامگذاری و شروع کرد و مدت ۱۲ ماه سینمای مدرنی از هنر بدیع هنرمندان اصفهان با سردرب کاشی(‌سرامیک) بسیار عالی به مساحت ۱۵۰۰ متر‌مربع ساخت و مبلغ ۲۰ میلیون ریال هزینه آن شد.

ساعت ۵/ ۸ بعدازظهر افتتاح سینما در روز پنج‌شنبه ۲۳ تیر با تشریفات مجلل گشایش یافت. طبق دعوت مدیران سینمای نقش‌جهان، آقای مهندس پارسا، استاندار و تیمسار سرتیپ سید‌جوادی، معاونت مرکز توپخانه، فرماندار، روسای ادارات دولتی و بنگاه‌های ملی، روسای بانک‌ها، ارباب‌جراید، محترمین شهر، فرهنگیان، اطبا، هنرمندان و طبقات مختلف شهر که جمعا حدود ۱۶۰۰ نفر بودند، به اتفاق بانوان خود، با دسته‌های گل به سالن سینمای مدرن نقش‌جهان وارد شدند.

در مراسم افتتاح سینما نقش‌جهان خانم فرانک میرقهاری، آقایان بوتیمار، قدکچیان، بیک ایمانوردی، آراسته، قائم‌مقامی، هنرپیشگان فیلم‌های فارسی و آقایان خسرو پرویزی و اسماعیل پورسعید، نویسنده و کارگردان فیلم‌های فارسی که به همین منظور به اصفهان آمده بودند، در سالن سینما شرکت داشتند.

بدوا آقای رضا ارحام‌صدر، هنرمند ارزنده کشور، پشت میکروفون قرار گرفت و از طرف مدیران سینمای نقش‌جهان ضمن خیرمقدم اظهار کرد: بسیار مسروریم که بالاخره در شهر تاریخی اصفهان سینمای آبرومندی پا به عرصه وجود گذاشته است. اهالی زیرک و باهوش اصفهان از افراد فرهنگ‌پژوه و بصیر مانند جناب سرهنگ متین که توانسته‌اند در راه به‌وجود آوردن یک کانون تفریح سالم قدم بزرگی بردارند، تشکر می‌کنند؛ زیرا شهر اصفهان معروف به شهر هنر و صنعت تئاتر است و الحق لازم بود که چنین محل آبرومند و شایسته‌ای را دارا باشد.

بعد از سخنرانی مهندس پارسا استاندار، فیلم حسین‌کُرد به نمایش درآمد... مراسم افتتاح سینمای نقش‌جهان و نمایش فیلم حسین‌کُرد با پذیرایی آقای علی سمرقندی، مدیرمسوول سینما‌ و کارکنان آن سینما در ساعت ۲۴ پایان یافت؛ درحالی‌که مردم هنرپرور اصفهان با متجاوز از ۲۰۰ دسته گل موسسان و مدیران سینمای مزبور را تشویق کرده بودند.»

 (روزنامه مجاهد، تیر ۱۳۴۵) افتتاح سینما نقش‌جهان از زبان روزنامه اطلاعات اینگونه است: «به منظور افتتاح سینما نقش‌جهان، ساعت هشت ونیم بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه طبق دعوت قبلی از طرف مدیران این سینما، آقای مهندس پارسا، استاندار اصفهان و آقای فرماندار و عده‌ای از روسا و محترمان شهر در محل سینمای عظیم نقش‌جهان حضور به‌هم رساندند. »