لونی جانسون از اختراع تفنگ آب پاش تا ناسا

در نوجوانی به دبیرستان ویژه سیاه‌پوستان در شهر زادگاهش رفت و از آثار جورج کاور، گیاه‌شناس سیاه‌پوست آمریکایی الهام گرفت. در ۱۹۶۸ تنها سیاه پوستی بود که در نمایشگاه دانش آلاباما شرکت کرد و در آنجا روبات ساخته خودش با نام لینکس که با هوای متراکم کار می‌کرد برنده جایزه شد. 

جانسون از دانشگاه توسکیگی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی اتمی به ترتیب لیسانس و فوق لیسانس گرفت و پس از آن وارد نیروی هوایی شد. بعد از آن در 1979 به آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا پیوست و تا سال 1991 در پروژه‌های مختلفی مشتمل بر موارد زیر شرکت جست: آزمایشگاه ماموریت‌های نیروی هوایی، توسعه منبع نیروی اتمی برای فرستادن فضاپیمای گالیله به سیاره مشتری، چند پروژه توسعه تسلیحاتی، ساخت فضاپیما برای فرستادن به مدار سیاره کیوان و ماموریت‌های مرتبط با ستاره‌های دنباله‌دار. او همچنین از اعضای برنامه «بمب افکن استلث: هواپیمای نظامی نهانکار» بود. 

در 1991 شرکتی با نام «پژوهش و توسعه جانسون» را تاسیس کرد که از آن زمان ریاست آن را بر عهده داشته است. از جمله پروژه‌های جدید این شرکت در همکاری با دانشمندانی از دانشگاه‌های تیولان و توسکیگی، برای رسیدن به روشی برای تبدیل حرارت به نیروی برق با هدف تولید بیشتر انرژی سبز بوده است. سیستم او موسوم به «سیستم واگردان حرارتی-الکترو شیمیایی جانسون: JTEC» در زمره 10 اختراع برتر سال 2009 قرار گرفته است. توسعه و تولید باتری‌های جامد به خصوص باتری‌های فیلم به‌عنوان یک فناوری چشمگیر در زمینه ذخیره انرژی از جمله فعالیت‌های دیگر او بوده است.

او اسباب بازی «تفنگ آب‌پاش» را در زمان خدمت خود در نیروی هوایی اختراع کرد که از 1990 روانه بازارهای اسباب بازی دنیا شد و بسته به مدل آن در دامنه قیمتی 10 تا 60 دلار، این اسباب بازی در سال 1991، 200 میلیون دلار فروش داشت. 

جانسون مدال موفقیت و نشان سپاس نیروی هوایی و نیز چند جایزه از ناسا در نتیجه مشارکت در طراحی سیستم فضاپیما در آزمایشگاه پیش‌رانش جت دریافت داشته است و در 2011 به تالار مشاهیر مهندسی آلاباما راه یافت. او اکنون با همسر و چهار فرزند خود در ایالت جورجیا زندگی می‌کند.