زادروز مائو تسه تونگ

مائو تسه تونگ ۲۶ دسامبر ۱۸۹۳ در شاوشان از ایالت هونان در یک خانواده کشاورز و مذهبی زاده شد. خانواده‌اش کار تعلیم او را با دقت انجام می‌دادند و تحصیلات مقدماتی‌اش را در مدرسه‌ای گذراند که مطابق اغلب مدارس موجود در چین دانش آموزان را مبتنی بر تعلیمات کنفوسیوس تربیت می‌کرد.

وی در سال ۱۹۱۸ از مدرسه حقوق و اقتصاد چانگشا فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیلات خود راهی پکن پایتخت چین شد و توانست وارد دانشگاه این شهر شود اما با دیگر دانشجویان این دانشگاه تفاوتی اساسی داشت. اغلب آنها از خانواده‌های متمول بودند و به چندین زبان اروپایی آشنایی داشتند، در حالی‌که او برای تامین هزینه‌های زندگی در شهر پکن ناچار بود به‌طور نیمه وقت در کتابخانه دانشگاه کار کند. در همین زمان بود که وی به همراه تعداد دیگری از جوانان و روشنفکران هم‌مسلک خود گروهی را تشکیل داد که بعدها هسته اولیه حزب کمونیست چین شد. این حزب در ۱۹۲۱ در شانگهای سازماندهی شد و مائو از اعضای اصلی آن بود که در کار تعلیم کارگران و کشاورزان بسیار فعال بود. با مرگ سون یان سن و روی کار آمدن چیانگ کای چک، وی سیاست‌های جدیدی را در پاکسازی حکومت از کمونیست‌ها اتخاذ کرد و شمار زیادی از آنان را اخراج و زندانی کرد.

مائو نیز به کوه‌های جنوب چین تبعید شد اما در همان‌جا یک ارتش پارتیزانی تشکیل داد و با حمایت کارگران و کشاورزان از حزب کمونیست چین چندین شهر در اختیار آنان قرار گرفت و روز به روز به نفوذ آنان در چین افزوده شد. با حمله ژاپن به چین، این حزب کمونیست چین بود که با مقاومت در برابر ژاپن قدرت خود را تثبیت کرد. بعد از آن و با پایان جنگ جهانی دوم مائو در سال ۱۹۴۹ جمهوری خلق چین را تاسیس کرد. وی همزمان با مبارزات خود به کار نگارش مقالات و کتاب‌هایی برای انتشار افکار خود براساس نظریات مارکس پرداخت و در سال ۱۹۵۳ با مرگ استالین موقعیت وی به‌عنوان رهبر کمونیست‌های جهان پررنگ‌تر شد. وی طرح‌های اقتصادی متعددی را در چین پیاده‌سازی کرد که اصلی‌ترین آنها «جهش بزرگ به پیش» به منظور اشتراکی کردن زمین‌های کشاورزی بود. وی سرانجام در ۹سپتامبر ۱۹۷۶ در حالی که ۸۲ ساله بود از دنیا رفت.