سه دهانه؛ بزرگ‌ترین سد تولید برق در جهان

۱۴ دسامبر سال ۱۹۹۴ عملیات ساخت سد «سه دهانه» روی رودخانه یانگ تسه شروع شد. این سد بزرگ ترین سد تولید برق در جهان است. هزینه ساخت این سد ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. ارتفاع این سد ۱۸۱ متر، عرض تاج آن ۴۰ متر و طولش ۲۳۳۵ متر است.

کار ساخت بدنه این سد، در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید، ولی تکمیل سد و تاسیسات نیروگاه برقابی آن در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ با نصب آخرین توربین به پایان رسید. از زمان تکمیل نیروگاه برقابی این سد در سال ۲۰۱۲ میلادی، توان تولید برق آن برابر با ۲۲۵۰۰ مگاوات است.ضمناً توان ۲۲۵۰۰ مگاواتی این سد با بهره‌گیری از ۳۲ ژنراتور ۷۰۰ مگاواتی و ۲ ژنراتور ۵۰ مگاواتی فراهم شده‌است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی نیروگاه برق‌آبی این سد با تولید ۸/ ۹۸ تراوات ساعت انرژی از نظر میزان انرژی تولیدی در سال به رتبه اول جهان دست یافت. این در حالی است که تولید انرژی سالانه سد ایتایپو ۸/ ۸۷ تراوات ساعت در سال ۲۰۱۴ بود.

این سد علاوه بر تولید برق، ظرفیت کشتیرانی رودخانه یانگ‌تسه را افزایش داده و همچنین احتمال وقوع سیل در پایین‌دست را به کمک فراهم کردن فضای ذخیره سیل کاهش داده‌است. دولت چین به این پروژه به‌عنوان یک مهندسی تاریخی و همچنین یک موفقیت اجتماعی و اقتصادی نگاه می‌کند. توربین‌های بسیار بزرگ و در ضمن بسیار پیشرفته این نیروگاه برق‌آبی گامی به سوی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. با این حال، با آبگیری این سد برخی از محوطه‌های باستان‌شناسی و فرهنگی منطقه زیر آب رفت و سبب آواره شدن حدود ۳/ ۱ میلیون نفر شد.

سه دهانه؛ بزرگ‌ترین سد تولید برق در جهان