زادروز موسس «بنز»

کارل بنز، مهندس آلمانی و بنیان‌گذار شرکت بنز ۲۵ نوامبر سال ۱۸۴۴ در شهر کارلسروهه آلمان به دنیا آمد. او بنیان‌گذار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان بود آن هم در آستانه قرن بیستم و به‌عنوان یک پیشگام در این صنعت رو به رشد. کارل بنز به هنگام جوانی تلاش کرد در رشته آهنگری درس بخواند؛ اما تحت تاثیر پدرش - که مهندس لکوموتیو بود - به رشته مکانیک گرایش یافت و به دانشگاه کارلسروهه رفت. در ماه جولای سال ۱۸۶۴ و در سن ۱۹ سالگی با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارلسروهه فارغ‌التحصیل شد.

او به مدت ۷ سال در کارخانه‌های مختلف به‌عنوان کارآموز مشغول به کار شد؛ اما در هیچ کدام از آنها شغل ثابت پیدا نکرد. با این حال حضور در این شرکت‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی آنها در کنار تجربه کارهای مختلف، دید وسیع و تجربه گرانبهایی را در اختیارش قرار داد. سال ۱۸۷۱ کارل بنز در سن ۲۷ سالگی به همراه آگوست ریتر شروع به ساخت یک کارخانه کوچک آهن و کارگاه آهنگری کرد. سال‌های اولیه کار نتایج کاملا ناامید‌کننده بود.

در این وضعیت نامزد کارل بنز، برتا رینگر با جهیزیه خود سهم اگست ریتر را خرید. در شرایطی که کارخانه آهن و کارگاه آهنگری کارل بنز در شرایط بدی قرار داشت و آنها به سختی می‌توانستند مخارج روزمره خود را تامین کنند، کارل توانست مدل‌های اولیه موتور خود را اختراع کند و این موضوع کمک بزرگی به سودآوری کارخانه آنها کرد. به مرور کارل بنز با ثبت اختراعات خود در زمینه مدل‌های مختلف موتور و ساخت موتورهای قوی‌تر، در حالی که سود مناسبی را برای شرکت به همراه آورد، توانست باعث شهرت وی شود. در اوایل دهه ۱۸۸۰ مشکلات دوباره به سراغ شرکت آنها آمد تا جایی که مجبور شد ۹۵ درصد سهام شرکتش را واگذار کند.

او در سال ۱۸۸۵ با ثبت رسمی «موتورواگن» دوران تازه‌ای را آغاز کرد. او رویایی را به حقیقت تبدیل کرد تا نامش را در تاریخ صنعت خودرو جاودان سازد. او در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۱۸۸۵ سه چرخه‌ای را که با موتور گازسوز حرکت می‌کرد، به‌شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات آلمان، در شهر برلین ثبت کرد. این نخستین خودرو در تاریخ خودروسازی بود.

زادروز موسس «بنز»