زاد روز معمار ساختمان‌های بتنی

پل رودولف یکی از مشهورترین معماران قرن بیستم آمریکا در ۲۲ اکتبر سال ۱۹۱۸ به دنیا آمد. او به مدت ۶ سال ریاست مدرسه معماری ییل را به عهده داشت. به خاطر بناهای بتنی و پلان‌های پیچیده آثارش شهرت دارد. در حقیقت او یکی از پیشگامان بروتالیسم در معماری محسوب می‌شود. زبره‌کاری یا معماری بروتالیست سبکی از معماری است که در آن ساختمان‌ها کلا با بتون زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند.

رودولف یک معمار متبحر بود که می‌توانست با حفظ سبک و تکنیک، مقیاس کار خود را تغییر دهد. طراحی‌های پل رودولف، معمار تربیت‌شده بین‌المللی، از خوابگاه‌های کوچک تا واحدهای مسکونی و مراکز عمومی با مقیاس بزرگ انجام شده است. پل رودولف با طراحی مبتکرانه و تکنیک‌های مختص به خود مجتمع مسکونی باس را طراحی کرد. خانه باس یکی از معدود خانه‌های تگزاس است که توسط رودولف در فورت وورث و خارج از ایالت فلوریدا ساخته شده است. ساخت این بنا در اوایل سال ۱۹۷۰ ترکیبی از سبک معماری قدیم و جدید بود که پر از تزئینات کاربردی و همچنین سرشار از پیچیدگی‌های فضایی در ساختار و فضای سه‌بعدی است. نمای این خانه این توهم را ایجاد می‌کند که خانه از یک‌سری از حجم‌ها و صفحات شناور با افزایش وضوح کمتر و پیوستگی عمودی قطعات بر روی یکدیگر قرار گرفته‌ و به وسیله طبقه با سقف شیشه‌ای و پانل آلومینیوم سفید لعابدار از یکدیگر جدا می‌شوند. در این خانه حجم‌های افقی به شدت با هم تداخل دارند و بیان‌کننده دقت در طراحی یک واحد منسجم است و با قاب‌های فولادی سفید لعاب‌دار مناظر اطراف را دیدنی‌تر می‌کند.

مجتمع مسکونی باس در واقع تلفیقی از ۱۲ سطح است که فضاهای زندگی را در ابعاد مختلف به وجود می‌آورد. این بنا در میان درختان روی تپه فورت وورث طراحی شده و اتصالی بین محیط‌زیست طبیعی، درختان سبز و چمن با باغ برقرار کرده است. پنجره‌ها رو به حیاط باز می‌شود و نمایی از باغ را به منظور توسعه ملک فراتر از محیط اطراف به نمایش می‌گذارد. ورودی بنا در سطح بالاتر خانه، نزدیک به مسیر سواره و در سمت شرق خانه گسترش یافته است. مناطق اصلی زندگی و سالن اصلی معلق روی شیب تند سایت هستند و مناظر طبیعی زیبا به وسیله دیواره‌های داخلی سفید قاب شده‌اند. ساختار تیرهای فولادی معلق، ارتفاع زیاد پنجره‌های لعاب‌دار، ستون‌های فولادی نازک و پانل‌های پیش‌ساخته، خانه را متناسب با یک سیستم شبکه از پیش تعیین شده که مبنی بر ابعاد افقی و عمودی هستند استوار کرده است. بدون شک مجتمع مسکونی باس از زیباترین طرح‌های مسکونی پل رودولف به حساب می‌آید.

زاد روز معمار ساختمان‌های بتنی