روزی که هوندا موتور تاسیس شد

دنیای اقتصاد: در ۲۴ سپتامبر (سوم مهرماه) ۱۹۴۸ دو صنعتگر ژاپنی یعنی سوئیشیرو هوندا و تاکئو فوجیسائوا شرکت هوندا موتور را راه‌اندازی کردند. سوئیشیرو یک مکانیک بود. او پس از کار کردن در آرت شوکای با تکیه بر اراده و فعالیت فردی توانست رینگ پیستون‌های مختص خود را در سال ۱۹۳۸ تولید کند. سپس سعی کرد آنها را به تویوتا بفروشد، درحالی که اولین طرح وی از طرف آنها رد شده بود.

پس از دو سال مطالعه و کار بیشتر روی طرح خود، هوندا توانست با تویوتا قراردادی منعقد کند. همکاری او با تویوتا تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت، ولی در جنگ پیستون تولیدی هوندا کاملا از بین رفت. پس از جنگ سوئیشیرو با باقی‌مانده بازار خود در ژاپن یک کمپانی جدید بنا کرد. با وجود مشکلات شدید مالی، به‌دلیل نیاز شدید در آن زمان به وسایل حمل‌ونقل، هوندا با اتصال یک پیشرانه ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله ارزان‌قیمت و بسیار اولیه موتوری را تولید کرد. وی کمپانی خود را «هوندا گیکن کوگیو کابوشی کایشا» به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا نام نهاد. اولین محصول این شرکت یک کابین کوچک و ساده چوبی بود و در واقع چیزی بیشتر از یک دوچرخه موتوردار عرضه نمی‌کرد. هوندا در ادامه کار خود تولیدات قایق موتوری و موتورسیکلت را آغاز کرد و به این ترتیب مشکلات مالی ناشی از جنگ را روز به روز برطرف کرد. البته اولین موتورسیکلت تکامل یافته هوندا در سال ۱۹۴۹ روانه بازار شد که هوندا مدل-دی نام داشت. سال ۱۹۵۸ سال تاسیس کمپانی آمریکایی هوندا بود و یک‌سال بعد اولین محصول خود یعنی هوندا سی۱۰۰ سوپر کوب را وارد بازار کرد.

این مدل با حدود ۳۰ میلیون دستگاه فروش، رکورد بهترین فروش تاریخ وسایل نقلیه را به خود اختصاص داد. شرکت هوندا در سیر تکاملی خود در عرصه موتورسیکلت‌سازی، شانس خود را در خودرو‌سازی نیز امتحان کرد. در اوایل سال ۱۹۶۰ اولین نمونه‌های خودرو جاده‌ای هوندا تولید شد که البته بیشتر بر مبنای بازار ژاپن بود. اولین محصول خودرویی هوندا مدل تی۳۶۰ در سال ۱۹۶۳ و در واقع یک بارکش کوچک در چهار فرم متفاوت بدنه بود که با یک پیشرانه ۳۶۰ سی‌سی و با ۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌شد. دو ماه بعد اولین محصول رسمی هوندا با عنوان اس۵۰۰ ساخته شد که یک رودستر ۲ در با یک پیشرانه ۴۹۲ سی‌سی بود که با ۴۴ اسب بخار قدرت و با خط قرمز جالب ۹۵۰۰ دور در دقیقه با یک گیربکس ۴ دنده عرضه شد. هوندا تجربه و دانش وسیع خود را در زمینه موتورسیکلت به‌کار گرفت و در تولید خودروهای خود تا حد زیادی مورد استفاده قرار داد. تعداد کارگران و کارمندان شرکت هوندا در سال گذشته میلادی حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

روزی که هوندا موتور تاسیس شد