اوایل شهریور ۱۳۵۸ وزیر وقت دادگستری آغاز تصفیه در ۵ هزار دفتر اسناد رسمی را رسما اعلام کرد. روزنامه «کیهان» در هشتم شهریورماه خبر داد: دکتر احمد صدر حاج‌سیدجوادی که از سازمان مرکزی ثبت اسناد و املاک بازدید می‌کرد با اشاره به تصفیه و پاکسازی سردفتران خاطی و وابسته به رژیم گذشته، متذکر شد به منظور محفوظ ماندن حرمت و شأن جامعه سردفتران که وظیفه مهم اجتماعی و روحانی برعهده دارند تشکیل هیاتی برای تهیه طرح نوین تصفیه افراد ناصالح در دفا‌تر اسناد رسمی متناسب با دوران بعد از انقلاب ضرورت دارد. به این ترتیب حدود ۵ هزار دفتر اسناد رسمی شامل بررسی‌های اولیه برای تصفیه شدند. صدر حاج‌سیدجوادی دیگر تصمیم‌های تازه وزارت دادگستری را در جلسه‌ای با شرکت حسین شهسوارانی معاون وزارت دادگستری و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و گروهی دیگر از مسوولان سازمان مذکور به این شرح اعلام کرد:

۱- توجه خاص به وضع ماموران بایگانی ثبت که گنجینه‌دار و خازن اسناد و مدارک دارایی و اموال دولت و مردم هستند و بزرگ‌ترین بایگانی دولتی را حفظ می‌کنند و با اینکه کار آنها دشوار و طاقت‌فرسا است از شرایط مساعد زندگی محرومند.

۲- اصلاح طرز اشتغال کارکنان ثبت در سطح استان‌ها که فعلا عده کثیری زائد از نیاز در تهران حضور دارند و استان‌های دوردست افراد کافی در اختیار ندارند.

۳ - رفع مشکل گروه‌بندی مشاغل و ترفیعات که در تمام ادارات دولتی یکی از مشکلات مهم است و در ثبت اسناد هم موجب بی‌ترتیبی و نارضایتی‌شده و محتاج اصلاح قانون استخدامی کشوری است.

۴ - ساده کردن تشریفات کار‌شناسی، بانک‌ها اسناد معتبر مالکیت و تصرف درخواست‌کنندگان وام را موردنظر قرار دهند و از کار‌شناسی اضافی و دریافت هزینه آن و بروز اشکالات بعدی جلوگیری شود.

۵ - اقدام برای رفع مضیقه ادارات و واحدهای ثبتی تهران و استفاده از اماکن زائده دولتی اداراتی که حذف یا تقلیل داده شده‌اند.

۶ - اقدام برای تهیه و آماده کردن اوراق و دفا‌تر ثبتی و دفترچه ازدواج و اسناد مالکیت، به‌طوری که در هر سال برای مصرف سال بعد به حد کافی اوراق و دفا‌تر ذخیره شود.

۷ - تشکیل هیات تصفیه که لایحه آن به تصویب شورای انقلاب رسیده است. انتخاب اعضای این هیات در همین جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

۸ - لزوم اقدام اساسی برای جلب توجه وزارت امور خارجه به منظور اتخاذ شیوه‌های متناسب با حیثیت ملی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با قراردادهای بین‌المللی مربوط به ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی و نحوه شرکت ایران در کنفرانس‌های بین‌المللی مربوط به قرارداد پاریس در زمینه ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به‌صورت و ترتیبی که مشارکت و تصمیمات و پیشنهادهای هیات ایرانی مناسب با شأن جمهوری اسلامی باشد.

۹ - لزوم اصلاح قوانین ثبتی به ترتیبی که مراجعات و نیاز مردم هرچه ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.

یک روز پس از سخنان وزیر دادگستری، شورای انقلاب لایحه‌ای قانونی برای تصفیه سردفتران و دفتریاران تصویب کرد.