رابینسون، از بنیانگذاران تاریخ‌ جدید

گروه تاریخ و اقتصاد: جیمز هاروی رابینسون، تاریخدان معروف آمریکایی ۳۰ ژوئن سال ۱۸۶۳ به دنیا آمد. وی بر تدریس تاریخ در دبیرستان‌ها و یادآوری مواردی از آن در مناسبت‌ها در رسانه‌ها (اندیشه تاریخ‌نگاری ژورنالیستی) تاکید فراوان داشت و توصیه می‌کرد که کتاب های درسی تاریخ برای دبیرستان‌ها باید دقیق، درست و بی‌طرفانه نوشته شود.

رابینسون در یکی از رسالات خود استدلال کرده است که چرا «مدرس تاریخ» باید فردی عادل و بی‌طرف باشد. عقاید رابینسون در اهمیت آموزش تاریخ و گرفتن اندرز از تجربه گذشتگان به قدری دارای اهمیت است که روزنامه نگاران به آن استناد کرده و در دو ـ سه دهه اخیر بر اخبار روز سابقه اضافه می‌کنند تا مخاطب کاملا در جریان قرارگیرد و ارتقای معلومات یابد. ژاپنی‌ها در آستانه جنگ جهانی دوم بر پایه این اصل از عقاید رابینسون که «تاریخ ملی» درس میهن‌دوستی می‌دهد، برنامه هفتگی دروس تاریخ در دبیرستان‌ها را چند برابر کردند تا نسل جوان آماده از جان گذشتگی برای وطن شود، که شد و شاهد آن در جریان جنگ جهانی دوم بودیم.

رابینسون که ۷۳ سال عمر کرد تالیفات متعدد درباره اهمیت تاریخ دارد. او تاکید براین داشت که پژوهشگران هنگام بررسی «گذشته» تنها تحولات سیاسی - نظامی را مد نظر نداشته باشند بلکه به تطور و تحول انسان از لحاظ علمی، عقلی و اجتماعی هم توجه کنند.