قصه پر غصه رونالد وین در اپل

گروه تاریخ و اقتصاد: رونالد جرالد وین، یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل در ۱۷ ماه مه سال ۱۹۳۴ در کلیولند آمریکا به دنیا آمد. او در مدرسه هنرهای صنعتی نیویورک درس خواند و سپس به کالیفرنیا مهاجرت کرد. او در آغاز به کار تجارت قطعات خودرو پرداخت اما به گفته خودش خیلی زود دریافت که کارش مهندسی است نه تجارت. او در نخستین روز آوریل سال ۱۹۷۶ به همراه دو شریکش استیو جابز و وزنیاک اساسنامه تاسیس شرکت اپل را نوشتند و آن را رسما ثبت کردند. با این حال او تنها ده روز در اپل ماند و خیلی زود سهامش را فروخت و از شرکت کنار کشید! دلیل وین برای ترک اپل تنها این بود که اپل رویایش نبوده است. او می‌گوید: «استیو و وزنیاک برنامه خودشان را داشتند. آنها می‌خواستند دنیا را به روش خودشان تغییر دهند. من می‌خواستم دنیا را به روش خودم تغییر دهم.»

وین به‌عنوان یکی از بنیانگذاران کمپانی، مالک ۱۰ درصد اپل بود. زمانی که کمپانی را ترک کرد، برای این ۱۰ درصد، ۹۶۰۰ دلار (به پول امروزی) دریافت کرد. اگر وین این ۱۰ درصد را نگه می‌داشت، هم اکنون حدود ۶۰ میلیارد دلار ثروت داشت! خود وین قبول دارد که ثروت زیادی را از دست داده است و می‌گوید: «اپل دوران سختی را گذرانده است و خیلی‌ها هم فکر می‌کردند که ورشکست می‌شود. من مطمئنا ده‌ها میلیون دلار از دست داده‌ام.اگر من می‌دانستم که اپل در طول چهار سال، ۳۰۰ نفر را میلیونر می‌کند، آن چهار سال را در اپل می‌ماندم ولی بعد از آن باز هم کمپانی را ترک می‌کردم.»

رونالد وین، در طول سال‌های گذشته زیاد در رسانه‌ها ظاهر نشده است و تقریبا گوشه‌گیر بوده است. از این گوشه‌گیری‌ها این‌طور به نظر می‌رسید که وین از تصمیم خود بسیار پشیمان است. اما این هفته وین بالاخره از سایه‌ها بیرون آمد و تصمیم گرفت داستان را از زبان خودش تعریف کند. او در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «دلیل جدایی من از اپل، اشتیاق نداشتن برای کامپیوتر‌ها نبود. بدون هیچ‌توجهی به ریسک‌های اقتصادی، دلیل من برای ترک اپل این بود که فکر نمی‌کردم کمپانی تازه تاسیس شده، آن محیط کاری باشد که من برای خودم در نظر داشتم. من کاملا باور داشتم که اپل موفق می‌شود، فقط نمی‌دانستم کی موفق می‌شود. نمی‌دانستم برای اینکه به آنجا برسم از چه چیزهایی باید صرف نظر کنم یا اینکه چه چیزهایی را باید قربانی کنم یا اینکه چقدر طول می‌کشد که به آنجا برسم.»

قصه پر غصه رونالد وین در اپل