زادروز مبدع خط مورس
گروه تاریخ و اقتصاد: 27 آوریل زادروز ساموئل مورس، مبدع خط مشهور به مورس است، او در سال 1791 در ایالت ماساچوست به دنیا آمد. کسی که مبدع خط مورس است پدرش کشیش بود و ساموئل کوچک با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می‌کرد.پس از تحصیلات مقدماتی در دانشگاه نیویورک در سال ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد. او در نقاشی‌های خود به چهره‌نگاری و ترسیم صحنه‌های تاریخی می‌پرداخت. آثارش با استقبال و فروش خوبی همراه بود و پول خوبی از این راه به‌دست می‌آورد و به نظر می‌رسید که اگر این راه را ادامه دهد آینده روشنی در انتظار اوست. اما سرنوشت چیز دیگری را رقم زده بود. مورس در انگلستان با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف مطالعه و آزمایش و تحقیق در باب آن ساخت.

در ۱۸۳۲ موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد اما تلگراف او ناتوان از تحقق ایده‌اش بود، به همین دلیل تا ۱۸۳۹ تلاش کرد تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه علائمی را وضع کرد که معادل حروف الفبا بودند. نقطه، اتصال کوتاه شصتی با صفحه دستگاه تلگراف است و خط از نظر زمانی سه برابر نقطه امتداددار. مورس در ۲۴ مه‌۱۸۴۴ اولین پیام تلگرافی خود را از بالتیمور به واشنگتن با این مضمون مخابره کرد: خدا چی ساخته ! «!What hath God wrought»... در سال ۱۸۴۴، یک خط تلگراف به طول ۶۴ کیلومتر احداث شد که بالتیمور را به واشنگتن ارتباط می‌داد. مورس دستگاهی ساخت که درآن وقتی جریان الکتریکی وصل می‌شد، یک آهن‌ربای الکتریکی را به‌کار می‌انداخت و باعث می‌شد تا یک مداد بر روی یک نوار کاغذی متحرک، علائمی را ثبت کند. جریان به‌طور مداوم به وسیله یک کلید فشاری قطع و وصل می‌شد و اطلاعات به شکل «پالس و نبود پالس» (رمز) انتقال می‌یافت. این سلسله عناصر کوتاه و بلند که برای نشان دادن حروف، نقطه و کاراکترهای یک پیام معین به‌عنوان کدهای مورس استفاده می‌‌شدند که طولانی‌تر از هر سیستم رمزگذاری الکترونیکی دیگر بودند، بیش از ۱۶۰ سال مورد استفاده بوده است. هنگامى که ساموئل مورس در سال ۱۸۴۳ (۱۲۲۲ خورشیدى) این اختراع را به نام خود ثبت کرد، هرگز تصور نمى‌کرد ابعاد این اختراع با سرعتى باورنکردنى گسترش یابد. سرعت تلگراف که از سال ۱۸۴۴ آغاز به کار کرد ظرف چند سال از چند روز به تنها چند دقیقه رسید.

اختراع مورس و گسترش کابل هاى تلگرام در آمریکا و سپس در سراسر جهان به رشد آن کمک کرد و به این ترتیب بهاى ارسال تلگرام که در ابتدا بسیار گران بود به سرعت پایین آمد و در سال ۱۸۶۸ به حدود یک دلار و چهار سنت رسید که هنوز هم گران محسوب مى‌شد. اما این قیمت به زودى توسط وسترن یونیون که سالانه نزدیک به شصت میلیون تلگرام ارسال مى‌کرد شکسته شد و به‌طور متوسط به حدود سى سنت رسید.

وسترن یونیون رکورد خود را در سال ۱۹۲۹ با ارسال ۲۰۰ میلیون تلگرام شکست و دوران تازه‌اى از رونق تجارت تلگرام آغاز شد. با این حال بسیارى به‌خاطر مى‌آورند که در این دوران دریافت تلگرام به معناى دریافت یک خبر بد بوده است. تلگرام همچنین در حرفه روزنامه‌نگارى نیز به سرعت نقشى اساسى یافت. یکى از نخستین بهره‌برداری‌ها از تلگرام، گزارش جنگ کوبا و اسپانیا در سال ۱۸۹۷ بود. شاید از همین‌رو است که در قرن نوزدهم بسیارى از روزنامه‌ها نظیر ساندى تلگراف، تلگرام و دیلى تلگرام نام خود را از تلگراف که مترادف با سرعت در انتشار اخبار بود، گرفته بودند.

زادروز مبدع خط مورس

زادروز مبدع خط مورس