گروه تاریخ و اقتصاد: بخشی از مذاکرات (دوره ۲۴) مجلس شورای ملی در سوم اسفند ماه ۱۳۵۴ را می‌خوانید:

مذاکره مجلسیان در این نشست، درباره گزارش شورای کمیسیون بودجه در رابطه با بودجه سال ۱۳۵۵ کل کشور و بررسی یک فوریت طرح تقدیمی عده‌ای از نمایندگان برای وضع عوارض نسبت به اتومبیل‌هایی است که در تهران نمره می‌شوند. گفت‌وگو با تصویب گزارش شورای کمیسیون بودجه راجع به بودجه سال ۱۳۵۵ کل کشور و ارسال آن به مجلس سنا آغاز می‌شود.

رئیس: وارد دستور می‌شویم کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۵۵ کل کشور مطرح است آقای عالمی بفرمایید.

مجتبی عالمی (مخبر کمیسیون بودجه): از روزی که لایحه بودجه سال ۱۳۵۵ مطرح شد بحث و گفت‌وگو پیرامون بودجه عظیم ۳۱۰۵ میلیارد ریالی کشور از یک گرمی و حرارت خاص برخوردار بود (یک نفر از نمایندگان - سرمقاله روزنامه رستاخیز را هم مطالعه بفرمایید) و نمایندگان محترم چه در کمیسیون و چه در ساحت مقدس مجلس شورای ملی بودجه را از جهات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و حجم بی‌سابقه آن را از نظر دور نداشتند.بودجه‌‌ای که گزارش آن به استحضار رسید در مدت رسیدگی در کمیسیون بودجه اکثر نمایندگان در تمامی جلسات شرکت فرمودند و در موارد مختلف پیشنهادهایی برای بهبود انجام کارها از طرف اعضای کمیسیون بودجه و سایر نمایندگان محترم مجلس شورای ملی به مسوولان ارائه شد و بر این اساس تغییرات ضروری در تبصره‌های اجرایی و ارقام هزینه به شرحی که در صفحات ۲۸ و ۶۴ تا ۶۸ گزارش کمیسیون بودجه منعکس است، داده شد. در امر رسیدگی به لایحه بودجه صرفا رشد ارقام در مقایسه با سال‌های گذشته ملاک عمل قرار نگرفت، بلکه تحلیلی کامل از عملیات دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف با در نظر گرفتن هدف‌های برنامه عمرانی پنجم کل کشور مصوب اسفند ماه ۱۳۵۳ کمیسیون برنامه مجلس شورای ملی و با رعایت اصل الاهم فالاهم چنان که شایسته عصر رستاخیز است، صورت گرفت.کمیسیون بودجه سعی کرده‌ است هدف‌ها و سیاست‌های مصوب برنامه عمرانی پنجم را سرلوحه کار خود قرار دهد، در اینجا لازم می‌دانم برخی از این هدف‌ها را به شرح زیر به استحضار برسانم:

- حفظ رشد متوازن و هماهنگ اقتصادی کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعت و تجارت.

-افزایش درآمد طبقات مختلف جامعه با تاکید خاص در مورد ارتقای سطح معیشت گروه‌های کم درآمد.

-گسترش جامع‌تر عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با تاکید درمورد توزیع عادلانه‌تر خدمات در سطح همه گروه‌ها و قشرهای اجتماعی.

-حفاظت، احیا و بهبود محیط‌زیست و اعتلای کیفیت زندگی جامعه به خصوص در نقاط پر جمعیت.

-توسعه علوم و تکنولوژی و گسترش قوه خلاقه و ابتکار جامعه.

-بهبود کیفیت و افزایش عرضه نیروی انسانی فعال کشور به منظور افزایش بازدهی و برطرف کردن تنگناهای توسعه و نیز به منظور رفع تنگناها و دشواری‌هایی که در سر راه قرار گرفته است. کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی در رسیدگی‌های خود رهنمون‌های ذیل را از نظر دور ننموده است.

- افزایش ظرفیت واقعی و بالقوه تاسیسات زیربنایی.

- افزایش منابع مالی برای رفع دشواری‌های مربوط به امر مسکن.