تولد موسس نایک

گروه تاریخ و اقتصاد: فیل نایت (Philip Hampson «Phil» Knight ) تاجر آمریکایی و موسس شرکت Nlke در ۲۴ فوریه سال ۱۹۳۸ در پورتلند آمریکا به دنیا آمد. او رئیس شرکت نایک، یکی از ده برند مشهور تولید البسه و کفش ورزشی در جهان و نیز صاحب یک شرکت تولید فیلم «لایکا» است. ثروت خالص نایک در سال ۲۰۱۵ به این رقم رسید: ۱/ ۲۸میلیارد دلار.

در سال ۱۹۶۲ فیل نایت و بیل باورمن با هدف واردات کفش‌های ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به آمریکا یک شرکت تجاری با عنوان Blue Ribbon Sport راه‌اندازی کردند. در آن زمان کفش‌های آلمانی به‌خصوص آدیداس صنعت کفش‌سازی آمریکا را تسخیر کرده بود. باورمن به این فکر افتاد تا طراحی کفش‌های ژاپنی Tiger را تغییر دهد و آن را با سلایق آمریکایی‌ها منطبق سازد. اتفاقا از طراحی جدید کفش تیگر استقبال شد. نایت نیز به بازاریابی بیشتر و گسترده‌تر پرداخت و در مناطق و کشورهای دیگر سعی کرد تا کفش‌های خود را بفروشد که او نیز در این امر موفق بود. در سال ۱۹۷۱ آنها به این فکر افتادند تا نام شرکت را عوض کنند. آنها نام نایکی (Nike) را انتخاب کردند.

این نام، نامی یونانی است که به معنی خدای پیروزی در یونان شناخته می‌شود. علامت نایکی را خانم دیویدسون فقط با دریافت ۳۵ دلار آمریکا برای آنها طراحی کرد. پس از تغییر نام شرکت، خود شرکت نیز با تغییرات بزرگی مواجه شد. ایجاد خط تولید جدید و تولید مستقیم از جمله این تغییرات بود. با گذشت سال‌ها به محصولات و گستره تولید آن نیز اضافه می‌شد. اما محصولات جدید فقط شکل و روی جدید نداشتند، بلکه کارایی‌های آنها نیز به روز بیشتر می‌شد. برای مثال در سال ۱۹۷۸ نایکی، تکنولوژی Air خود را معرفی کرد. این تکنولوژی از یک پلاستیک پر از گاز در کفه کفش استفاده می‌کرد که باعث می‌شد تا کف کفش نرم تر شود. در سال ۱۹۸۶ سود شرکت نایکی از یک میلیارد دلار هم فراتر رفت. با پیشرفت این شرکت، مسوولان آن به فکر گسترده کردن محصولات و تکثیر شعب آن در سراسر جهان افتادند و سعی کردند تا تقریبا تمام وسایل و پوشاک وزرشی مربوط به ورزش‌های پرطرفدار نظیر بسکتبال و فوتبال را تولید کنند. در اواخر دهه ۸۰ نایکی شعار Just Do It! را برای خود برگزید و آن را به‌عنوان شعار تجاری در انحصار خود در آورد. در سال ۱۹۹۹، بیل باورمن در سن ۸۸ سالگی درگذشت. امروزه نام نایکی و محصولات ورزشی آن تقریبا برای هیچ ورزشکار و ورزش‌دوستی ناآشنا نیست و نام فیل نایت هم در فهرست ثروتمندترین مردان دنیا قرار دارد.