آب‌‌‌رسانی مداوم بر سلامت کودکان تاثیر مثبت می‌گذارد

آنیشا پاتل، سرپرست تیم تحقیق، استاد اطفال در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در این خصوص اظهار کرد: این مطالعه در مدارس ابتدایی با تنوع نژادی، قومیتی و کم‌درآمد انجام شد، جایی که دانش‌‌‌آموزان بیشتر در معرض خطر مشکلات مزمن سلامتی، از جمله اضافه وزن و چاقی هستند. پاتل گفت که نیمی‌‌‌ از مدارس در بوفه‌‌‌ها و مناطق پررفت و آمد دانش‌‌‌آموزان، مجهز به دستگاه‌‌‌های توزیع‌‌‌کننده آب آشامیدنی شدند و نیمی ‌‌‌دیگر هیچ تغییری در این راستا ایجاد نکردند. همچنین به گروهی که دسترسی بیشتری به آب داشتند، لیوان یا بطری و همچنین مطالب آموزشی در مورد اهمیت نوشیدن آب کافی داده شد.

او افزود: در مطالب آموزشی نه‌تنها درخصوص سلامت کلی، از جمله پیشگیری از اضافه وزن و... بلکه در مورد اهمیت آب لوله‌کشی به دلایل زیست محیطی و همچنین مزایای استفاده از آب آشامیدنی به جای سایر نوشیدنی‌‌‌ها که پرهزینه‌‌‌تر هستند، صحبت کردیم. این مطالعه نشان داد که در پایان دوره ۱۵ماهه مطالعه، مدارس واقع در گروه کنترل، بیش از هفت برابر بیشتر از مدارسی که به آب آشامیدنی کافی دسترسی داشتند، دانش‌‌‌آموزان دارای اضافه وزن طبقه‌‌‌بندی‌شده بودند.

دکتر آشر روزینگر، دانشیار بهداشت زیست رفتاری و مدیر آزمایشگاه آب، سلامت و تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌‌‌گوید: من همیشه به مردم می‌‌‌گویم، هنگام احساس تشنگی، ابتدا آب بنوشید، زیرا این امر تشنگی و احتمال مصرف نوشیدنی‌‌‌های شیرین را کاهش می‌دهد. یکی از مقالات من نشان می‌دهد که کودکانی که در یک روز آب نمی‌‌‌نوشند، دو برابر بیشتر از کودکانی که آب می‌‌‌نوشیدند، نوشیدنی‌‌‌های شیرین پرکالری مصرف می‌‌‌کردند. این در حالی است که روزینگر در این مطالعه شرکت نداشت، اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا هیدراتاسیون و آب‌‌‌رسانی به کودکان مهم است و پاتل تصریح کرد که امیدوار است مطالعات آینده به سایر مزایای سلامتی که دسترسی بیشتر به آب می‌تواند ارائه دهد، توجه کند.

چگونه به کودکان خود آب بیشتری برسانیم

بر اساس اظهارات پاتل، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، بطری‌‌‌های آب قابل استفاده مجدد باید یک آیتم مهم در لیست بازگشت به مدرسه باشند. او افزود: این نکته حائز اهمیت است که اطمینان حاصل شود که کودکان به ظروف نوشیدنی دسترسی دارند تا بتوانند در طول روز آب بنوشند. اگر آنها راهی برای نوشیدن آب نداشته باشند، فقط می‌توانند چند جرعه در یک زمان مشخص در روز بنوشند. پاتل گفت: اگر نوشیدن آب خالی برای کودکان خیلی جذاب به نظر نمی‌‌‌رسد، همیشه می‌توانید راه‌‌‌هایی برای طعم دادن به آن با میوه یا گیاهان پیدا کنید.

روزینگر می‌‌‌گوید، اما همان‌طور که خانواده‌‌‌ها سعی می‌کنند نوشیدن آب کافی را برای فرزندان خود ترویج کنند، مهم است که مدارس، جوامع و نهادهای حاکمیتی نیز آن را در اولویت قرار دهند. او تصریح کرد: ما باید دسترسی به آب پاک و سالم را به‌ویژه برای جوامع کم‌جمعیت و حاشیه‌نشین در اولویت قرار دهیم. تحقیقات من نشان داده است که بسیاری از گروه‌‌‌های اقلیت در ایالات متحده به دلیل تاریخی مشکل کیفیت آب، به آب لوله‌‌‌کشی شهری اعتماد ندارند و در نتیجه نوشیدنی‌‌‌های شیرین یا آب‌‌‌های آشامیدنی با بطری‌‌‌های گران‌‌‌تر را انتخاب می‌کنند. اطمینان از اینکه همه به آب تمیز رایگان یا حداقل مقرون‌به‌صرفه دسترسی دارند برای سلامتی و رفاه یک جامعه بسیار مهم است.

اطلاعات بهداشتی را با ترساندن کودک ارائه ندهیم

اونا ‌‌‌هانسون، یک مربی آموزش والدین مستقر در لس‌آنجلس که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌‌‌گوید: اقدام دشوار اما مهم، ایجاد تعادل در رابطه با ترویج رفتارهای سالم در کودکان بدون تشویق ارتباط ناسالم با غذاست.‌‌‌ هانسون که همچنین مربی خانواده در Equip- یک برنامه درمانی در خصوص اختلالات تغذیه است- افزود: تشویق کودکان به نوشیدن مقدار آب موردنیاز بدنشان بسیار خوب است، اما خانواده‌‌‌ها نباید در این فرآیند نگران افزایش وزن باشند.

او گفت که تشویق به نوشیدن بدون حفظ تعادل می‌تواند به معنای خطرناک جلوه ندادن نوشیدنی‌‌‌های کالری‌‌‌دار یا رعایت اعداد خاص در مورد میزان آبی باشد که فرزند شما در روز باید بنوشد، مگر اینکه شرایطی خاص برای حفظ سلامتی کودک وجود داشته باشد که خانواده آن را تحت نظر دارد. او گفت که این نوع رفتار می‌تواند به سرعت به یک رابطه بی‌‌‌نظم در تغذیه برای کودک تبدیل شود.‌‌‌ هانسون می‌‌‌گوید: اگر واقعا به سلامت بچه‌‌‌ها اهمیت می‌‌‌دهیم، اطلاعات سلامتی را با ایجاد شرم در خصوص بدن به آنها ندهیم، زیرا این حقیقت بسیار روشن است که انگ زدن به سلامت بچه‌‌‌ها آسیب می‌‌‌رساند.