حمایت بیمه از مردم در برابر گرانی دارو

مرتضی خیرآبادی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور با اشاره به اینکه نقش بیمه‌‌‌ها برای حمایت از بیماران اهمیت بالایی دارد، گفت: بیمه‌‌‌های درمانی باید به بیماران با افزایش قیمت بیش از ۳۰۰۰ قلم دارو با پرداخت سهم خود به تناسب، کمک کنند. وی گفت: بیش از ۱۵‌هزار قلم از تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت روبه‌رو بوده‌‌‌اند که باید بیمه‌‌‌های درمانی برای کمک به بیماران در پرداخت هزینه‌‌‌ها وارد میدان شوند. خیرآبادی خواستار گسترده‌‌‌شدن چتر بیمه‌‌‌ها به منظور حمایت از بیماران در پرداخت هزینه‌‌‌ها شد و تصریح‌‌‌کرد: برای اینکه بیمه چتر حمایتی خود را گسترده‌‌‌تر کند باید دولت و مجلس با همدلی و همکاری یکدیگر قدم‌‌‌های مهم‌تری بردارند.

خیرآبادی اضافه‌‌‌کرد: با توجه به اینکه قیمت دارو در سال ۱۴۰۲ برای بسیاری از مردم به نوعی گران‌‌‌تر از حد معمول شده است باید به این موضوع مهم اشاره کرد که اگر دولت بخواهد هزینه درمانی را برای مردم آزاد محاسبه کرده و چتر بیمه‌‌‌ها را گسترده نکند شاهد وارد شدن آسیب شدیدی به مردم به لحاظ کمبود دارو خواهیم بود. وی خواستار در نظر گرفتن تسهیلات دارویی ویژه از سوی دولت و مجلس برای قشرهای ضعیف جامعه شد و تاکید کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که سلامت جامعه و قشرهای مختلف مردم اهمیت بالایی دارد و در نظر گرفتن تسهیلات مالی به منظور تسهیل در واردات داروهای خاص و رساندن ارزان آن به دست مردم باید در اولویت برنامه‌‌‌های مسوولان وزارت بهداشت و درمان باشد.

تبعات حذف ارز ترجیحی برای داروسازان

سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور با اشاره به اینکه نرخ ارز برای واردات دارو به کشور حدود ۷ برابر شده است، گفت: به طور قطع بخش مهمی از موضوع گرانی دارو در بین اقشار مختلف جامعه مربوط به صعود نرخ ارز است. وی با بیان اینکه بودجه اختصاصی به شرکت‌ها و نهادهای دارویی در سال ۱۴۰۲ به احتمال فراوان تا پایان سال را کفاف نخواهد داد، گفت: اگر نرخ تورم و ارز تا پایان سال ثابت بماند، هزینه‌های تولیدکنندگان دارو بسیار بیشتر از بودجه اختصاصی سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

فاطمی گفت: واردات دارو به کشور با توجه به وابستگی به نرخ ارز در شرایط کنونی سخت و دشوار بوده ولی غیرممکن نیست. وی تصریح کرد: دولت نقش مهمی در تسهیل تامین مواد اولیه داروسازان دارد و باید به سوی تولید داروهای نایاب و کمیاب در کشور حرکت کنیم به طوری که وابستگی کشور به مواد اولیه دارویی به سایر کشورها را به حداقل برسانیم. نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور تاکید کرد: ایران به لحاظ داروسازی یک کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه، آسیا و جهان است ولی با این همه واردات مواد اولیه دارویی در پاره‌ای اوقات به کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است که آثار منفی بر تولیدکنندگان دارو و قیمت دارو در بازار گذاشته است. فاطمی افزود: صادرات دارو در ایران به عنوان یک موضوع مهم همواره مطرح شده است ولی تحقق این موضوع نیازمند درنظرگرفتن تسهیلات تشویقی از سوی دولت برای داروسازان  است تا شاهد توسعه صادراتی در بخش دارو در ایران باشیم.