تعلل شرکت خارجی در تولید دارو‌های  تالاسمی

سجاد اسماعیلی با اشاره به اینکه ارز تخصیصی به داروهای بیماران تالاسمی طی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته بیشترین میزان بوده است، گفت: تامین داروهای حیاتی وارداتی و تولید داخل بیماران تالاسمی از مسیر واردات و‌ تولید داخل در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: تولید داخل ویال دفروکسامین و قرص دفرازیروکس خوراکی به میزان کافی از چند شرکت تولیدی داخل در بازار موجود است. مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص تامین داروی بیماران تالاسمی از مسیر واردات عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از داروهای بیماران تالاسمی از شرکت نوارتیس سوئیس تامین می‌شود و این شرکت شروع تولید داروها از قبیل دسفرال و جیدنیو را مشروط به تخصیص ارز و سوئیفت کرده، به‌رغم اینکه سازمان غذا و دارو برای محموله‌های دسفرال و جیدنیو ارز تخصیص داده و از مسیرهای موجود ارز به حساب شرکت واریز شده است اما شرکت نوارتیس اعلام کرده است بعد از دریافت ارز، پروسه تولید را آغاز کرده و پنج، شش ماه بعد دارو را برای بیماران تالاسمی ارسال خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو تمامی مسیرهای ممکن را برای تامین داروهای بیماران مدنظر قرار داده است، اظهار کرد: از سه ماه گذشته ارز مورد نیاز تهیه داروهای دسفرال و جیدنیو به شرکت خارجی تولیدکننده پرداخت شده و دلیل تاخیر، این شرکت است.