به گفته دکتر اریک توپل، موسس و مدیر موسسه کاربردی‌سازی تحقیقاتی اسکریپس، متخصصان به طور شگفت‌آوری به دامنه بسیار محدودی از احتمالات برای شیوع مجدد این بیماری بین ۵ تا ۳۰ درصد، دست یافتند. او تاکید کرد که این داده‌ها پس از اینکه او تخمین خود را بین ۱۵ تا ۲۰‌درصد اعلام کرد، از جانب کارشناسان با او به اشتراک گذاشته شد. اکثر آنها معتقد بودند که این شانس در حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد خواهد بود. دکتر دان باروچ، مدیر مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و واکسن در مرکز پزشکی بوستون که یکی از این کارشناسان است، به CNN اظهار کرد که او در مورد این موضوع با دکتر‌Ashish Jha، هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریز مرکز تحقیقات کووید-۱۹ در کاخ سفید گفت‌وگو کرد. به گفته وی فقط یک مکالمه تلفنی غیررسمی در خصوص افکار من در مورد مصونیت در برابر کووید و انواع مختلف آن و احتمال ظهور انواع جدید، داشتیم. تا آنجا که من می‌توانم بگویم این یک جلسه مشاوره رسمی نبود. من فکر می‌‌‌‌کنم که این گفت‌وگو واقعا بیشتر یک بحث دوستانه بین همکاران بود.

دکتر باروچ در ادامه خاطرنشان کرد که این احتمال وجود دارد که یک نوع جدید ویروس وجود داشته باشد که دچار یک تغییر اساسی شده باشد، به نوعی تغییری مانند سویه دلتا به اُمیکرون. من قبلا فکر می‌کردم که این احتمال خیلی دور و بعید نیست، اما همچنین تصور نمی‌کردم که یک احتمال ۸۰ درصدی هم باشد. دکتر Ashish  او را تحت فشار قرار داد تا یک عدد به او بدهد و باروچ به او این‌گونه پاسخ داد که حس درونی من این است که احتمال شیوع آن در محدوده ۲۰ درصدی خواهد بود.

باروچ گفت از اینکه بسیاری از کارشناسان دیگر نیز این محدوده از احتمال شیوع را اعلام کرده‌اند، شگفت‌زده شده است. یک نفر به‌نام دکتر تروور بدفورد، زیست‌‌‌‌شناس در مرکز سرطان فرد هاچینسون، مدل‌‌‌‌سازی بسیار ساده‌‌‌‌ای را بر اساس این واقعیت انجام داده که طی حدود سه سال و نیم، یک تغییر در سطح اُمیکرون در ویروس کووید رخ داده است. این اتفاق در نوامبر ۲۰۲۱ افتاد، زمانی که نوع اُمیکرون برای اولین بار در ایالات متحده شناسایی شد. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که با پیشبرد این موضوع در طی زمان، او تخمین می‌زند که خطر وقوع رویداد دیگری به این شکل در دو سال آینده یعنی از هم‌اکنون تا ۴ مه‌۲۰۲۵، حدود ۴۰‌درصد است.

وی خاطرنشان کرد: یک احتمال ۴۰ درصدی به طور شهودی زیاد به نظر می‌رسد. دلیل اصلی غیر‌محتمل بودن تخمین ۴۰‌درصد این است که در دنیای امروز وقوع رویدادهای مشابه اُمیکرون نسبت به شرایط حاکم بر سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بسیار کمتر است. با این حال، من دلیل واضحی برای این موضوع نمی‌‌‌‌بینم. همچنین بدفورد در ایمیلی به این نکته اشاره کرد که دانشمندان در حال ردیابی سویه‌‌‌‌های مرموز جهش‌‌‌‌یافته در افرادی هستند که برای مدت طولانی آلوده شده‌‌‌‌اند.

تماس‌‌‌‌ها با کارشناسان در حالی انجام شد که دولت بایدن برای پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای کووید-۱۹، آماده می‌شد. تلاش کاخ سفید برای جمع‌آوری این تخمین‌های کارشناسی اولین بار روز جمعه هفته گذشته توسط واشنگتن پست گزارش شد. پایان وضعیت اضطراری ایالات متحده با مجموعه‌ای از تغییرات در نحوه ردیابی این بیماری همه‌گیر توسط دولت همراه خواهد بود، به طوری که جمع‌آوری داده‌ها در بیشتر موارد موقتی و با جزئیات کمتری انجام خواهد شد. همچنین آزمایشگاه‌ها دیگر نیازی به ارائه نتایج آزمایش به دولت نخواهند داشت و گزارش پرونده‌ها توسط ایالت‌ها نیز اختیاری خواهد شد.

دکتر توپل خاطرنشان کرد که او معتقد است با توجه به اجماع کارشناسان مبنی بر اینکه یک سویه بسیار مخرب دیگر کووید ممکن است ظرف چند سال آینده در راه باشد، از بین بردن سیستم‌های داده، یک اشتباه است. او گفت: ‌ای کاش پیش‌بینی‌ها این‌قدر ناامیدکننده نبودند، زیرا این در آینده، یک خطر حتمی خواهد بود. توپل گفت که او همچنین نگران تلاش‌‌‌‌های اخیر کنگره برای بازپس‌‌‌‌گیری بودجه‌‌‌‌هایی است که برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده شده است، که برخی تخمین می‌‌‌‌زنند تا ۵۰ میلیارد دلار باشد.

گفته می‌شود که حدود ۵ میلیارد دلار از این پول خرج نشده و به توسعه تولیدات بعدی واکسن‌‌‌‌های کووید-۱۹ اختصاص داده شده است، واکسن‌‌‌‌هایی که توپل معتقد است اکنون بیش از هر زمان دیگری برای دفاع در برابر رویدادی در سطح اُمیکرون موردنیاز است. توپل گفت: به همین دلیل بسیار ضروری است که واکسن‌‌‌‌های آینده تولید شده در رابطه با کووید، واکسن‌‌‌‌های مورد استفاده از بینی، واکسن‌‌‌‌های جهانی پان‌‌‌‌‌کرونا ویروس و آنتی‌‌‌‌بادی‌‌‌‌های مونوکلونال را که علیه همه نسخه‌‌‌‌های این ویروس کار می‌کنند، آماده داشته باشیم.

کارشناسCNN برای اظهارنظر با کاخ سفید تماس گرفته و یک مقام رسمی دولتی به او گفته که تلاش‌ها برای پاسخگویی به کووید-۱۹ ادامه خواهد داشت اما به شکلی دیگر پس از پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی پیگیری خواهد شد. این مقام گفت: در حالی که ما از مرحله اضطراری کووید خارج می‌شویم، کاخ سفید طبق قانون، مدیریت پاسخگویی در برابر بیماری پاندمی را بر عهده گرفته است. دفتر آمادگی برای بیماری‌های پاندمی (OPPR)  با وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا و سایر آژانس‌‌‌‌ها و همچنین دفتر اجرایی رئیس‌‌‌‌جمهور، در ادامه اقدامات واکنشی در قبال بیماری کووید، از جمله آماده‌‌‌‌سازی برای افزایش موج‌‌‌‌های آتی، همکاری خواهند کرد.