به نظر شما مهم‌ترین مشکلات امروز آزمایشگاه‌های کشور چیست؟

کمبود یا نبود کیت‌ها و مواد و تجهیزات آزمایشگاهی با قیمت مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات آزمایشگاه‌هاست و البته پایین بودن تعرفه خدمات آزمایشگاهی در مقایسه با قیمت تمام‌شده، همچنین اعلام بخشنامه‌های کارشناسی‌نشده در مورد تعرفه برخی روش‌های آزمایشگاهی مانند ELFA وECL که منجر به مشکلات عمده در دقت و صحت انجام آزمایش‌ها می‌شود. از سوی دیگر بی‌کیفیت بودن کیت‌ها و ملزومات داخلی به‌علت عدم‌نظارت کافی بر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، کمبود و گرانی کیت‌های سیستم‌های کلوز، هزینه بالای استقرار کنترل کیفی واقعی در آزمایشگاه و مشکلات عمده درارتباط با عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر اصلی و تکمیلی، از جمله معضلاتی است که آزمایشگاه‌ها امروز با آنها دست به گریبان هستند.

چه پیشنهادهایی برای حل مشکلات آزمایشگاه‌ها دارید؟

برای حل این مشکلات باید مواردی مانند واقعی شدن تعرفه‌ها، کارشناسی صحیح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قبل از ابلاغ به آزمایشگاه‌ها که منجر به نابودی آزمایشگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود، نظارت بر کیت‌ها و ملزومات آزمایشگاهی تولید داخل و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و در نهایت نظارت بر تعرفه‌های شرکت‌های پشتیبان مورد توجه قرار گیرد.

برخی معتقد هستند واردات دستگاه‌های تشخیص آزمایشگاهی مانند دستگاه‌های کمی لومینسانس به علت گرانی و به صرفه نبودن از اساس کار اشتباهی بوده است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های به‌روز و نوین در هر علمی از جمله آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی که منجر به ارائه بهینه خدمات آزمایشگاهی و به‌دنبال آن تشخیص درمان و پیگیری بهتر بیماری‌ها می‌شود جزء جدایی‌ناپذیر از ارتقای خدمات آزمایشگاهی است. بالطبع هرچه تکنولوژی پیشرفته‌تر شود متحمل هزینه بیشتر می‌شود و این مساله نباید منجر به نفی یا عدم‌استفاده از فناوری شود.

با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در خصوص تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به شرکت‌ها وجود دارد آیا به نظر شما آزمایشگاه‌ها این آمادگی را دارند تا به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی استفاده کنند؟

آزمایشگاه‌ها با توجه به مشکلات عدیده وارده بر آنها خود در حال انحلال هستند که اختصاص ارز نیمایی این امر را تسریع خواهد کرد، مگر اینکه بتوان با این ارز از نرخ شناور جهت تعیین تعرفه استفاده کرد مانند آنچه در سازمان غذا و دارو انجام می‌پذیرد.

به اعتقاد شما تاثیر گسترش کیت‌های آزمایشگاهی تقلبی و غیرمجاز و قاچاق روی عملکرد آزمایشگاه‌ها چیست؟

تاثیر گسترش این کیت‌های تقلبی و غیرمجاز بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مواردی مانند پاسخ‌های نامناسب و نادرست، انجام آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف با پاسخ‌های متفاوت، بیراه رفتن تشخیص و درمان پزشک، تکرار غیر‌متعارف آزمایش‌ها در آزمایشگاه که منجر به صرف هزینه بالا و سر‌در‌گمی کارشناس و مسوول فنی آزمایشگاه می‌شود و در نهایت زیان و ضرر مالی و جانی بیمار را می‌توان به عنوان مهم‌ترین تاثیر استفاده از این کیت‌ها بر عملکرد آزمایشگاه‌ها نام برد.

چه راهکاری برای حل مشکلات مربوط به گسترش کیت‌های آزمایشگاهی تقلبی پیشنهاد می‌کنید؟

وضعیت نامناسب تامین مواد، کیت‌ها و تجهیزات (تقلبی و بی‌کیفیت)، مطمئنا مربوط به نقص در عملکرد سازمان‌های نظارتی و اجرایی در این امور است. با ایجاد مدیریت کارآ و رابطه مناسب وارد‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده با مصرف‌کننده و نظارت بر کیفیت، امکان بهبود وضعیت وجود خواهد داشت.