فروشندگان این کالا عنوان می‌کنند اگرچه قیمت‌‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ در‌صد افزایش داشته است اما هنوز بازار در رکود به سر می‌‌برد و رونق لازم را به خود ندیده است. همچنین در حال حاضر تکثر فروشندگان بخاری‌‌های دست‌‌دوم و قاچاق موجب شده تا بازار کالاهای ایرانی تحت‌الشعاع قرار بگیرد زیرا این بخاری‌ها با وجود قدیمی بودن از تکنولوژی بالاتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار هستند و لذا استقبال عمومی برای خرید آن بیشتر است.

فعالان بازار می‌گویند بخاری‌‌های گازی دست‌‌دوم ژاپنی به‌‌تازگی بازار خوبی پیداکرده است و به دلیل اینکه نظارتی بر قیمت‌‌گذاری آن وجود ندارد لذا سود خوبی به همراه دارد و از همین رو بسیاری از فروشگاه‌ها نیز به عرضه این نوع بخاری روی آورده‌‌اند. بخاری‌‌های ژاپنی گازسوز که با قدمت ۲۰ ساله این روزها از استان‌های شرقی و جنوبی به‌‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود یکی از مشکلاتی است که صنعت داخلی را مورد هدف قرار داده است. در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های لوازم گرمایشی و الکتریکی‌‌ها تعداد زیادی از این بخاری‌‌های گازسوز را به نمایش گذاشتند که هیچ برگه خرید یا برگه‌‌ای که نشان از اصالت کالا یا مجوز واردات باشد وجود ندارد. بخاری‌‌های ژاپنی دست‌‌دوم با سال ساخت تا ۲۰۰۶ معمولا باقیمت‌‌های کمتر اما محصولاتی که سال ساخت آنها بعد از ۲۰۱۲ میلادی است باقیمت‌‌های گزافی به فروش می‌‌رسد.

قیمت این بخاری‌‌های دست‌‌دوم با توان ۴ هزار وات در حال حاضر در بازار برخی شهرها به ۴ میلیون تومان رسیده است، درحالی که پیگیری‌ها از استان‌های شرقی نشان می‌دهد این بخاری با قیمت‌‌هایی کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وارد کشور شده و با دودست گردش به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون تومان به دست مصرف‌‌کنندگان می‌‌رسد.

نظارتی نیست

رئیس اتحادیه لوازم‌‌خانگی مشهد در گفت‌وگو با میزان در این خصوص گفت: قیمت وسایل گرمایشی نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه بوده که این میزان افزایش قیمت به علت افزایش قیمت انرژی، حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جاری برای تولید است. سید‌رسول ابن‌الرضا در پاسخ به اینکه بخاری‌‌های گازی دست‌‌دوم چگونه به فروشگاه مشهد راه‌‌ پیدا کرده است اظهار می‌کند: میزان زیادی از کالاهای قاچاق که وارد کشور می‌شود در سایت‌های مختلف به فروش می‌‌رسد، به‌طورمثال، بخاری‌‌های ژاپنی در فروشگاه‌ها رویت نمی‌شود و معمولا در سایت‌‌ها به میزان زیاد موجود بوده و به فروش می‌‌رسد.