توقف تولید درپی نبود نقدینگی و سود

در همین رابطه رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: در شرایطی که اقتصاد کلان کشور دچار رکود و تورم است، شاید بتوانیم انگیزه خود را برای تولید تقویت کرده و این بازار مصرف ۹۰ میلیون نفری داخلی را با ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار و بازار ۳۵۰ میلیون نفری، صادراتی با ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار که امروز فقط۲۲۰ میلیون دلار آن در اختیار ماست، با تکیه بر توانمندی‌‌‌های تلاشگران و متخصصان و ۳۰۰‌هزار نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم این صنعت، بیش از گذشته تصاحب کنیم. بختیار علم‌‌‌بیگی ادامه داد: اینکه امروز احتمال افول میزان تولید داخلی در کمین صنعت است، تمامی شرکت‌های ‌‌‌تولیدکننده را نگران ادامه حیات و فعالیت خود کرده است. ما باید در این مسیر هوشیار و بیدار باشیم و اشکالات را بررسی کنیم. وی گفت: این سوال جدی است که چگونه صنعتی با قدمتی بیش از یک قرن که بخش مهمی از حوزه سلامت جامعه محسوب می‌شود، مورد بی‌مهری مسوولان قرار گرفته و مانند سایر صنایع حوزه سلامت به آن توجه نشده است.

علم‌‌‌بیگی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات این صنعت گفت: عدم‌ثبات نرخ ارز و افزایش لحظه‌‌‌ای قیمت‌ها، محدودیت در تامین کافی و به موقع ارز، افزایش نیاز به نقدینگی، مشکلات عدیده در سرمایه‌گذاری، عدم‌ثبات در قوانین، عدم‌نظارت کافی بر مبادی ورودی کشور و واردات بی‌‌‌رویه غیرقانونی و قاچاق، محدودیت در واردات مواد اولیه، چالش‌‌‌های متعدد در صادرات محصولات و... مشکلاتی است که در صنعت شوینده با آن مواجهیم. در این بین روش‌های قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی برای محصولات این صنعت وجود دارد. وی گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که به دلیل نداشتن سرمایه کافی و نداشتن نقدینگی و سود حاصل از تولید، در حال توقف تولید هستند. باید با نگاهی مثبت‌‌‌اندیش و رو به جلو در همین شرایط پرچالش و دشوار، راه آینده را درست تشخیص دهیم و در این مسیر سازوکارها و سیاست‌‌‌ها نیاز به اصلاح دارند. علم‌بیگی تاکید کرد: تولید محصول باکیفیت نیازمند سیاستگذاری منطقی و مانع‌‌‌زدایی بخش دولتی و خلق نوآوری و رفتار کارآمد علمی است.

کمبود پودر دستی تا چند ماه آینده

نایب‌رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در این خصوص گفت: هم‌‌‌اکنون پودر دستی دیگر در کشور تولید نمی‌شود و تا چند ماه دیگر کمبود این محصول در بازار احساس خواهد شد. علیرضا کیانی افزود: همچنین تا تیر ماه سال آینده تولید برخی دیگر از کالاهای مهم آرایشی و بهداشتی متوقف خواهد شد، چون به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکننده دیگر توان تولید این محصولات را ندارد و تولید این محصولات از صرفه اقتصادی خارج شده است.

تولیدکنندگان نیازمند حمایت هستند

رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌‌‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران نیز در این باره گفت: در سال‌های گذشته با ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی، ۱۰۰‌درصد این صنعت تحت‌‌‌الشعاع قرار گرفت. یعنی با وجود اینکه در سال‌های گذشته ما طبق برجام با کشورها توافق کردیم و در این حوزه جلو رفتیم، با لغو برجام در حوزه واردات آرایشی و بهداشتی هم ممنوعیتی ایجاد شد.محمدرضا بحیرایی افزود: با تغییراتی که رخ داد، بسیاری از واردکنندگان کالاهای آرایشی و بهداشتی به دلیل وابستگی که به صنعت داشتند، به سمت تولید رفتند، بدون اینکه کسی از آنها حمایت کند. وی با تاکید بر اینکه صنعت آرایشی و بهداشتی جزو رکن‌‌‌های اصلی سلامت‌‌‌محور کشور است، بیان کرد: به محض اینکه در کشور اسم سازمان غذا و دارو می‌‌‌آید، مقوله بهداشت و درمان و دارو به ذهن می‌‌‌آید، اما نظام سالم به معنی پیشگیری از بیمار شدن است و یکی از بنیادهای آن، تولید کالاها و لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت است که به تکمیل حلقه درمان هم کمک می‌کند.

بحیرایی ادامه داد: سازمان غذا و دارو یک بازوی قوی است؛ اما متدی که این سازمان در پیش گرفته، مانند جهان اول است. اگرچه کنترل‌‌‌های این نهاد طبق اصول پیش می‌رود، اما نهادهای دیگر در امور آن دخالت می‌کنند. وی یادآور شد: اگر طی چهار تا پنج سال قبل، عنوان می‌کردیم که اجناس تقلبی در حوزه آرایشی و بهداشتی وارد کشور می‌شود، قبول نمی‌‌‌کردند. به هر حال در آن زمان بحران ایجاد شد و ما وارد حوزه تولید شدیم. حال مدیریت صحیح به این صورت است که تنگنا به فرصت بدل شود و باید از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی حمایت شود. بحیرایی در تشریح مزایای این صنعت گفت: یکی از مزایای صنعت ما کمک به چرخه داروخانه است. اگر چرخه توزیع دارو داریم، امورات هیچ داروخانه‌‌‌ای با فروش دارو و پول بیمه نمی‌‌‌گذرد. این صنعت مکمل کمک می‌کند که چراغ داروخانه از نظر مالی روشن بماند. حال اگر این صنعت را تضعیف کنیم، آیا داروخانه‌ها می‌توانند چک‌‌‌های دارو را پاس کنند؟ این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به اشتغال‌زایی گسترده این صنعت در کشور گفت: به هر روی ما وارد حوزه تولید شده‌‌‌ایم و نیازمند حمایت هستیم.