جوانان می‌توانند به سرعت رفتار بهداشت دهان و دندان خود را اصلاح کنند

 به گفته کارشناسان پزشکی، بزرگسالان جوان که مبتلا به پوسیدگی گسترده در دهان و دندان خود می‌شوند در معرض خطرات بالایی قرار دارند. در عین حال با حمایت و درمان مناسب می‌توانند رفتارهای ناسالم خود را اصلاح کنند. اخیرا پایان‌نامه‌ای در دانشگاه گوتنبرگ ارائه شد که چالش‌های موجود در کمک به بیماران در این دسته آسیب‌پذیر را تشریح می‌کند.

در سوئد، سلامت دهان و دندان طی چند دهه گذشته به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. هرچند براساس بررسی‌های صورت پذیرفته، اکنون سلامت دهان و دندان اکثر مردم این کشور در شرایط خوبی قرار دارد، اما این وضعیت مطلوب به‌طور نابرابر و ناعادلانه توزیع شده است. گروه‌های خاصی نسبت به اکثریت، بار بسیار سنگین‌تری از این بیماری را به دوش می‌کشند که به عوامل اجتماعی-اقتصادی و سایر عوامل مرتبط است. جنی هاگمن که شغل روزانه‌‌اش به عنوان یک دندانپزشک، متخصص دهان و صورت در بیمارستانی در بخش خدمات عمومی مراقبت از دهان و دندان سوئد در گوتنبرگ است، از پایان‌‌نامه خود در موضوع روان‌‌شناسی دندان‌‌شناسی و سلامت عمومی در آکادمی Sahlgrenska، دانشگاه گوتنبرگ دفاع کرد.

 او در پایان‌نامه خود آسیب‌پذیری گروه سنی جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال را توصیف می‌کند. بسیاری از آنها از خانه دور می‌شوند، شغل پیدا می‌کنند و مسوول امور مالی و سلامتی خود می‌شوند. در همان زمان، آنها شروع به پرداخت هزینه برای مراقبت‌های بهداشتی می‌کنند. وقتی صحبت از مراقبت‌های دندانی می‌شود، به‌طور رایج آنها از سن ۲۴ سالگی به این مرحله می‌رسند. مشاوره‌های نادر دندانپزشکی، رژیم غذایی با قند بالا و سیگار کشیدن ترکیبی ضعیف اما نه غیرمعمول در میان جوانان است که ابتلا به پوسیدگی دندان ایجاد می‌کند.

تاثیر مثبت فوری

پایان‌نامه هاگمن بر اساس مطالعه‌ای در منطقه Västra Götaland شامل ۱۳۵ جوان با شیوع بالای پوسیدگی صورت پذیرفت. به همه آنها اطلاعات استاندارد بهداشت دهان و دندان در مراقبت‌های عمومی دندانپزشکی در چارچوب مطالعه داده شد و برای نیمی از آنها به‌طور تصادفی درباره دریافت درمان از یک روان‌شناس نیز استفاده شد. شکل درمان مورد نظر، به عنوان درمان پذیرش و تعهد (ACT) شناخته می‌شود. این روش درمانی شامل شناسایی ارزش سلامت دهان و دندان برای بیماران و آموزش مهارت‌‌های ذهنی مانند پذیرش بیماری می‌شود. اینها مهارت‌هایی هستند که ممکن است به آنها کمک کند تا عادات بهداشت دهان و دندان جدید و مفیدتری در خود ایجاد کنند.

در گروه دریافت‌کننده روش ACT، تاثیر فوری بر رفتارهای سلامتی مشهود بود به عنوان مثال مسواک زدن آنها بهبود یافت و استفاده از نخ دندان، خلال دندان و فلوراید در آنها افزایش یافت. رفتار گروه کنترل نیز تغییر کرد، اما در مقایسه با گروه دیگر کمتر بود. یک مطالعه نشان داد که افرادی که درمان ACT را دریافت کردند، سلامت دهان خود را بیشتر بهبود بخشیدند، اگرچه میزان پلاک و التهاب لثه بین دو گروه تفاوت معنی‌‌داری نداشت. پلاک دندان (Dental Plaque) به لایه‌ای نازک و چسبناک گفته می‌شود که حاوی میلیون‌ها باکتری است که به سطح دندان‌‌‌ها می‌‌چسبد. نتایج به دست آمده همچنین نشان‌دهنده یک تفاوت روشن بین زنان و مردان است. به نظر می‌‌رسد روش درمانی مکمل ACT برای سلامت دهان زنان موثرتر از مردان بوده است.

بحث درباره روش‌های جدید

خدمات مراقبت از دندان به‌طور سنتی با ارائه اطلاعات درباره علل و پیشرفت بیماری‌های دهان و با توصیه به بیماران درباره آنچه برای حفظ یا بهبود سلامت دهان خود نیاز به تغییر دارند، می‌تواند بر رفتار مرتبط با سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد. در طول چند دهه گذشته، کارآیی این رویکرد زیر سوال رفته و روش‌های دیگری برای رسیدگی به این مشکلات جست‌وجو شده است. پایان‌نامه هاگمن به‌شدت با این بحث مطابقت دارد. نتایج نشان‌دهنده زمینه برای اصلاح رفتار مستقیم و بهبود سلامت دهان در گروهی از جوانان با مشکلات پوسیدگی گسترده است. تمایل آنها برای انجام درمان روان‌شناختی با هدف تاثیرگذاری بر رفتار آنها نیز به خودی خود یک موهبت است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نیاز به توسعه روش‌ها و تکنیک‌‌های موثر برای ارتقای سلامت دهان و دندان وجود دارد و روش‌های مبتنی بر این نظریه با هدف اصلاح رفتار افراد می‌توانند به‌طور بالقوه مراقبت از خود و سلامت دهان و دندان را افزایش دهند.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای داشتن یک زندگی مثبت و سالم ضروری است. به عهده گرفتن سلامت خود می‌تواند بسیار قدرتمند باشد و آرامش خاطر را برای شما فراهم می‌کند. همان‌طور که درباره همه درمان‌های پزشکی وجود دارد، مراقبت‌های پیشگیرانه می‌تواند در وقت، پول و استرس شما صرفه‌جویی کند.