عضو هیات‌مدیره و رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با بیان مطلب فوق افزود: مسوولان سازمان غذاودارو و همچنین سندیکای تولیدکنندگان دارو وعده داده‌اند که مشکل به زودی برطرف می‌شود ولی نکته اساسی این است که باید مشکلات و معضلات ریشه‌یابی شود و راهکارهای مناسب برای آن اندیشیده شود و از پتانسیل‌های انجمن‌های صنفی و تخصصی در این رابطه بهره‌برداری شود. حمید خیری ادامه داد: پیشنهاد انجمن داروسازان این است که در شرایط فعلی نیاز است که نظارت بیشتری بر توزیع دارو صورت گیرد. لیست داروهایی که به استان‌ها تحویل داده می‌شود، یک نسخه از آن جهت اطلاع‌رسانی در اختیار نماینده انجمن داروسازان قرار داده شود تا سوءتفاهمی ایجاد نشود و توزیع به صورت دقیق‌تر قابل پیگیری و رصد باشد.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری بر زنجیره توزیع صورت گیرد تا امکان نیازسنجی و برنامه‌ریزی و سهمیه‌بندی عادلانه و منطبق بر واقعیت، به شکل اثربخشی صورت بگیرد و در این راستا انجمن داروسازان باید در توزیع داروها ایفای نقش کند. خیری اضافه کرد: سبد‌فروشی داروها توسط شرکت‌های پخش دارویی باید متوقف شود. متاسفانه شاهد هستیم که دارویی که در یک منطقه مورد نیاز نیست، به اجبار و با سبدفروشی، از سوی ویزیتورهای شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها عرضه می‌شود و این موضوع در شرایطی که داروخانه‌ها با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌کند.

به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران، متاسفانه گرفتار ویزیتورسالاری شده‌ایم و باید با تدبیر و چاره‌اندیشی از آن عبور کنیم تا فضای توزیع دارو به سمت تعادل و توازن پیش برود. خیری اضافه کرد: توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است که تلاش دولت برای واقعی شدن قیمت دارو، اتفاق خوبی بود ولی مشروط به اینکه پرداخت‌ها به صورت مستمر و قابل برنامه‌ریزی باشد. اینکه بودجه طرح دارویار به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود ولی پرداخت‌ها به داروخانه‌ها در آنجا تاخیر صورت بگیرد، زنجیره تامین دارو  را با اخلال روبه‌رو می‌کند و سهمیه‌بندی داروها که این روزها شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد که متاسفانه گرفتار این مشکل شده‌ایم.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان تصریح کرد: تولید آنتی بیوتیک در کارخانه‌های داروسازی کشور، در سه شیفت در حال انجام است و این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها درست نبوده است و در این رابطه باید علت‌یابی شود و سرمنشأ خطا پیدا شود. به گفته خیری، اینکه قیمت آنتی بیوتیک‌ها به خوبی تنظیم نشده یا اینکه مشکل در ترخیص مواد اولیه بوده یا اینکه مشکل در عدم اطلاع‌رسانی به موقع به کارخانه‌ها مبنی بر احتمال کمبود دارویی بوده است، باید بررسی و ریشه‌یابی شود تا در آینده دچار چنین مشکلاتی نشویم. رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران درباره واردات آنتی بیوتیک‌ها گفت: با گزارش‌های پی در پی درباره کمبود دارویی خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها، دولت دست به کار شد و اقدام به واردات آنتی بیوتیک کرد، اما باید توجه داشت که همین مقدار واردات نیز به صورت شفاف، عادلانه و دقیق باید توزیع شود تا مشکلات دیگری به زنجیره توزیع تحمیل نشود.

خیری تصریح کرد: باید یادآوری کرد که کمبود داروها فقط به آنتی بیوتیک خلاصه نمی‌شود و داروهای دیگری نیز دچار این مشکل هستند که باید هرچه زودتر درباره آنها چاره‌اندیشی شود و از آنجا که بخشی از مشکل در نحوه توزیع است، پیشنهاد ما این است که نماینده انجمن داروسازان در هر استان، در جریان میزان تامین و توزیع قرار گیرد تا به این صورت هم جلوی ویزیتورسالاری سد شود و هم با سبدفروشی مقابله شود. ضمن اینکه دقت و سرعت در توزیع نیز افزایش پیدا کند.