شرکت‌‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سرمایه جهانی جذب کردند که ۱۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که ۳۰ درصد از کل این سرمایه به سمت سلامت از راه دور هدایت می‌شود. طبق کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، سالانه ۱۴۰ میلیارد دلار برای تحقق اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت سازمان ملل، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ مورد نیاز است که بر اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در فضای جهانی فناوری‌های بهداشتی تاکید می‌کند.

سلامت از راه دور در بازارهای نوظهور

همان‌طور که بازار فناوری سلامت در کشورهای توسعه‌یافته به تدریج به بلوغ می‌رسد، بازارهای نوظهور راه‌هایی را در فناوری سلامت دیجیتال برای گسترش دسترسی به مراقبت و بهبود نتایج بیماران و در عین حال کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، برخی کشورها به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۲۳/ ۰ پزشک دارند.

با توجه به اینکه بازار فناوری سلامت آفریقا در مسیر رسیدن به سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ است، سرمایه‌‌گذاری در زمینه‌های کم‌‌هزینه و پرتاثیر مانند سلامت از راه دور می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک شایانی کند. غنا میزبان چندین طرح فناوری سلامت در حوزه عمومی و خصوصی بوده است. در حالی که وزارت بهداشت و خدمات بهداشتی و درمانی غنا خدمات مشاوره از راه دور را در اوایل سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کردند. با همکاری بنیاد نوارتیس سوئیس، تحول سلامت الکترونیک این کشور غرب آفریقا اخیرا به واسطه شیوع کووید-۱۹ تسریع شده است.

در اکتبر سال ۲۰۲۱، یک استارت‌آپ محلی فناوری سلامت با نام mPharma، اعلام کرد که قصد دارد ۱۰۰ مرکز سلامت مجازی را در هفت بازار آفریقا، یعنی اتیوپی، غنا، کنیا، مالاوی، نیجریه، رواندا و زیمبابوه راه‌اندازی کند. این استارت‌آپ با حمایت شرکت Breyer Capital مستقر در سیلیکون ولی، بیش از ۵۰ میلیون دلار از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ جذب کرد. در سال گذشته، مشارکت mPharma با صندوق سرمایه‌‌گذاری استراتژیک گابن، با هدف ایجاد زیرساخت‌‌های تامین دارو، حدود ۳۰ درصد در هزینه‌های تهیه دارو در این کشور صرفه‌‌جویی کرده است.

در ماه فوریه، استارت‌آپ فناوری سلامت نیجریه، Reliance Health، در دور سرمایه‌‌گذاری خود، ۴۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد که بزرگ‌ترین مبلغ جمع‌آوری شده در یک دور در حوزه سلامت تا به امروز در آفریقا است. این شرکت برنامه‌های بهداشتی مبتنی بر اشتراک را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و خدمات بهداشتی از راه دور، سیستم تحویل دارو و دو کلینیک در لاگوس را مدیریت می‌کند. مانند بسیاری از استارت‌آپ‌‌های فناوری سلامت، به عنوان پیوندی بین بیماران و ارائه‌‌دهندگان خدمات شخص ثالث مانند بیمارستان‌‌ها، مراکز تشخیصی و داروخانه‌ها عمل می‌کند.

آینده صنعت سلامت

بسیاری از کشورها از ابزارهایی مانند اینترنت ۵G، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا برای بهبود نتایج بیماران، کاهش فرسودگی کارکنان پزشکی و کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و عملیاتی استفاده می‌کنند. در هند، تجزیه و تحلیل پیش‌‌بینی‌‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان را ممکن می‌‌سازد. این فناوری‌‌ها را می‌توان با دستگاه‌های غربالگری قابل حمل ادغام کرد تا آزمایش‌‌های زودهنگام را برای مناطق روستایی محروم، که ۷۰ درصد جمعیت کشور در آن زندگی می‌کنند، ارائه دهد.

سرمایه‌گذاری در بخش مراقبت‌های بهداشتی هند قرار است امسال به ۳۷۲ میلیارد دلار برسد و ادغام داده‌ها و هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور اضافه کند. اتصال به اینترنت نقش اساسی در گسترش فناوری سلامت به مناطق محروم دارد. از سال ۲۰۱۶، مشارکت راهبردی بین چندین سازمان غیردولتی اسپانیایی، دانشگاه پاپی کاتولیک پرو و بانک توسعه آمریکای لاتین به تاسیس ۱۳ مرکز بهداشتی در آمازون پرو کمک کرد و جمعیتی بالغ بر ۸۵۰۰ نفر را به سلامت از راه دور، عمدتا از طریق گسترش خدمات پهنای باند، متصل کرد.

بخش خصوصی نیز در حال توسعه راه‌حل‌های اتصال است. استارت‌آپ Rocket Health که در آفریقای شرقی در کشورهای اوگاندا و کنیا حضور دارد، سالانه حدود ۴۰۰ هزار مشاوره مجازی را هم از طریق اینترنت و هم از طریق سرویس USSD برای بیماران بدون دسترسی به اینترنت ارائه می‌دهد. در همین حال، عربستان سعودی با ۵/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای برنامه‌های فناوری اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی و تحول دیجیتال برای کمک به تحقق اهداف این کشور در چشم‌انداز ۲۰۳۰، قرار است به سریع‌ترین بازار در حال رشد سلامت دیجیتال در شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شود. در ماه فوریه، این کشور، شبکه بیمارستان مجازی SEHA را راه‌‌اندازی کرد، که بزرگ‌ترین در نوع خود با ۱۳۰ بیمارستان وابسته است.

همچنین انتظار می‌‌رود بازار سلامت از راه دور در آمریکای لاتین با ارزش ۸/ ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، شاهد نرخ رشد مرکب سالانه ۳/ ۲۰ درصدی باشد و تا سال ۲۰۲۶ به ارزش ۶/ ۵ میلیارد دلاری برسد. به عنوان مثال، کلمبیا شاهد افزایش ۷۰۰۰ درصدی در خدمات مجازی خود در سال ۲۰۲۰ بوده است. استفاده از زبان اسپانیایی در منطقه خارج از برزیل می‌تواند مشاوره فرامرزی سلامت از راه دور، افزایش دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را با وجود شکاف‌‌های زیرساختی محلی، افزایش دهد.

همچنین بخش عمومی باعث رشد سلامت از راه دور در منطقه، به ویژه در شیلی و اروگوئه می‌شود. در آرژانتین، این نوآوری توسط برنامه ملی بهداشت از راه دور و شورای مشورتی بهداشت از راه دور مدیریت می‌شود. بهبود مقررات در حفظ حریم خصوصی بیمار نیز می‌تواند به تشویق پذیرش فناوری سلامت و بهداشت از راه دور کمک کند. مکزیک و اروگوئه تنها کشورهای منطقه هستند که دارای یک مرجع ملی حفاظت از داده‌ها هستند که مستقل از وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند.