رئیس هیات‌مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با بیان مطلب فوق با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌‌‌ها در روز یکم آبان در محل پژوهشگاه صنعت نفت تهران، اظهار کرد: ایجاد «جایزه تعالی نگهداری و مدیریت دارایی» مسیر و راه برای ارتقای بهره‌‌‌وری از منظر نگهداشت از دارایی‌‌‌های فیزیکی است، و برگزاری دوره‌‌‌ای این جایزه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، کمک می‌کند تا در مسیر تعالی گام برداشته و به طور مستمر زمینه‌‌‌های قابل بهبود خود را شناسایی کنند و با مقایسه خود با بهترین‌‌‌ها، در جهت تعالی گام بردارند. سعید رمضانی، با بیان اینکه جایزه فوق، مورد اعتبار‌دهی رسمی و تایید سازمان ملی بهره‌‌‌وری که رویکرد «بهره‌‌‌وری نوآور»را ترویج می‌دهد، قرار گرفته است، ادامه داد: نگهداری صحیح علمی و برنامه‌‌‌ریزی شده با روش‌های نوین مستقیما روی بهره‌‌‌وری، ‌‌‌ هزینه‌‌‌های مستقیم تولید، قابلیت اطمینان و سودآوری اثر می‌‌‌گذارد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن نت ایران گفت: در تعریف واژه «نگهداشت» به کلیه اقدامات فنی، اداری-اجرایی و مدیریتی در «چرخه عمر» تجهیزات و دارایی‌‌‌ها اشاره شده است که طی آنها، دارایی‌‌‌ها، ضمن سالم بودن، بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و «مدیریت دارایی» به کلیه اقدامات هماهنگ و یکپارچه برای مدیریت هزینه، ریسک و عملکرد در کل«چرخه عمر دارایی‌ها و تجهیزات» اشاره دارد. در واقع «مدیریت دارایی ها»، توسعه علم نگهداشت در کل چرخه عمر تجهیزات است، به‌خصوص در توسعه سیاستگذاری و حکمرانی. وی بیان کرد: رشد اقتصادی نیازمند حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است و هدف از شعار سال که «تولید؛ دانش‌بنیان ، اشتغال آفرینی» است، افزایش بهره‌‌‌وری است.

رمضانی درباره وضعیت «بهره‌‌‌وری از تجهیزات»، درکشور، اظهار کرد: رشد اقتصادی دو مسیر دارد، یک مسیر این است که ورودی بیشتری به سیستم تزریق بکنیم، در قالب سرمایه، نیروی انسانی و... که رشد نهاده محور است، که متاسفانه ما در کشور در حال حاضر منابع زیادی در اختیار نداریم، خزانه و صندوق توسعه ملی، ذخایر خیلی زیادی ندارد، پس نمی‌توانیم روی رشد نهاده محور تمرکز کنیم. وی اضافه کرد: مسیر دوم رشد، رشد بهره‌‌‌ور محور است، به این معنا که ما از همین منابعی که داریم، خروجی بیشتری بگیریم. که این مسیر نیازمند فناوری و نوآوری دانش‌بنیان، فکر و اندیشه، طراحی و اجرای خلاقانه است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با تاکید بر این مهم که در بسیاری از صنایع، دیگر نمی‌توانیم تجهیزات جدید خریداری کنیم و لازم است برای رشد اقتصادی از تجهیزات موجود بهترین استفاده و بهترین نگهداری را انجام دهیم، گفت: در حقیقت باید بهره‌وری تجهیزات و دارایی‌‌‌ها را بالاتر ببریم و برای اجرای این منظور نقش تعالی در نگهداشت از دارایی‌‌‌ها، به عنوان محرک بهره‌‌‌وری و صیانت از سرمایه‌‌‌های کشور مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر، کیفیت رشد اقتصادی، در کیفیت رشد بهره‌‌‌وری، مجسم می‌شود از تجهیزاتی که داریم در عمر بیشتر و با راندمان بهتر، با OEE بالاتری کار بکشیم و با خلاقیت و نوآوری، درآمد و سود، کسب کنیم، این رشد، رشدی کیفی است. ولی متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از صنایع به دلیل خرابی تجهیزات یا عدم‌تامین برق و گاز توسط واحدهای پشتیبان، یا عدم‌دسترسی به قطعات یدکی، با توقف‌‌‌های طولانی مواجه می‌‌‌شوند یا با راندمان پایین‌تر کار می‌کنند، که همه اینها باعث کاهش بهره‌‌‌وری می‌شود.

رمضانی گفت: هدف از «نوآوری بهره‌‌‌ور در نگهداشت»  ایجاد رشد از طریق بهینه‌سازی فرآیند‌‌‌های چرخه عمر تجهیزات و به کارگیری فناوری و نوآوری در نگهداشت صحیح از دارایی‌‌‌ها، برای رسیدن به خروجی بالاتر است که می‌توان گفت، افزایش بهره‌‌‌وری با تولید؛ دانش‌بنیان ، اشتغال آفرینی میسر می‌شود.