در جراحی‌‌‌های سرپایی رژیم‌های چند حالتی جهت اداره درد بعد از عمل، تهوع و استفراغ سبب ترخیص سریع و رضایتمندی بیشتر بیماران شده و بالطبع هرچه بیمار سریع‌تر به کار و فعالیت خود برگردد، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است. گروبر در این خصوص اظهار کرد: پیدایش همه چیز در این رابطه، در راستای توانایی کنترل تجربه بیمار بود. بیمارستان‌ها دوستان ما هستند، اما فقط تا اینجای کار در برخی از این مراکز خدمات ارائه شده به بیمار می‌تواند بهتر باشد.

پزشکان می‌‌‌گویند ASCها به آنها توانایی کنترل بهتر هزینه‌‌‌ها و تجربه بیمار را می‌دهند، در حالی که هزینه‌‌‌ها را کمتر از هزینه‌‌‌های بیمارستانی نگه می‌‌‌دارند. با داشتن تجهیزات کافی و تمرکز  روی یک تخصص، برنامه‌ریزی و اجرای کارآمدتر جراحی در اتاق عمل آسان‌تر است و آنها از نظر حرفه‌ای رضایت‌بخش‌تر خواهند بود. وی در ادامه افزود: انعطاف‌پذیری و داشتن یک فضای اختصاصی از نظر جراحی در این مراکز، بسیار عالی است. ما واقعا دوست داریم که بتوانیم برای صنعت پزشکی کاری انجام دهیم و با وجود مراکز جراحی سرپایی دیگر نیازی نیست که از میان هزاران بیمار و این همه نوار قرمز بگذرید تا به اتاق عمل برسید.

گروبر یکی از صدها پزشکی است که در دهه گذشته یک ASC افتتاح کرده است. طبق گفته انجمن مراکز جراحی سرپایی که یک گروه لابی‌گری برای ارائه تسهیلات به پزشکان است، در سراسر ایالات متحده، اکنون بیش از ۶هزار مرکز جراحی سرپایی وجود دارد که از بیش از ۵هزار مرکز در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. در سال‌های اخیر کلیه رویه‌‌‌های درمانی ارتوپدی به‌‌‌ویژه به مراکز سرپایی منتقل شده‌‌‌اند که تا حدی به دلیل شیوع کووید و همچنین افزایش تمایل شرکت‌های مراقبت‌هاى پزشکى برای پرداخت هزینه‌‌‌های انجام شده در ASC‌ها با افزایش مواجه شده است. همچنین در سال ۲۰۲۰ عمل جراحی جایگزینی کل زانو و در سال ۲۰۲۱ جایگزینی کامل مفصل ران نیز به خدمات پزشکی این مراکز اضافه شدند.

شرکت‌های ارائه دهنده تجهیزات پزشکی نیز به طور فزاینده‌ای با ارائه برنامه‌های مالی برای خرید تجهیزات و حتی با معرفی تیم‌هایی برای کمک به ساخت و طراحی مراکز جراحی به ASC‌ها کمک می‌کنند. برای دستگاه‌های بزرگ‌تر و گران‌‌‌تر، مانند روبات‌‌‌های جراحی، شرکت‌های بیشتری شروع به ارائه قیمت‌های هر عمل، اجاره‌‌‌نامه و طرح‌‌‌های پرداخت کرده‌‌‌اند. ایوان تورنوس، مدیر اجرایی شرکت زیمر بایومت شرکت مراقبت سلامت آمریکایی در ایمیلی نوشت، در حالی که بسیاری از بیمارستان‌ها بودجه‌های مشخصی برای خرید تجهیزات سرمایه‌ای دارند، اما مراکز جراحی سرپایی ممکن است به دنبال گزینه‌های تامین مالی انعطاف پذیرتر باشند.

تورنوس در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری به دنبال گزینه‌های پرداخت غیر‌نقدی برای خرید تجهیزات و خدمات سرمایه‌ای همراه با خرید ایمپلنت و محصولات یکبار مصرف هستند تا هزینه‌های گزاف موردنیاز برای ساخت‌وسازهای‌های جدید آینده را جبران کنند، که منجر به بهبود جریان نقدی عملیاتی و حفظ خطوط اعتباری می‌شود. شاگون سینگ، تحلیلگر RBC Capital Markets گفت، تولیدکنندگان دستگاه‌های ارتوپدی انتظار دارند تعداد عمل‌‌‌های انجام شده در ASCها افزایش یابد، اما این به آن معنا نیست که تعداد کل جراحی‌‌‌ها در حال افزایش است، آنها فقط در حال حرکت به سمت یک محیط متفاوت هستند. سینگ در ایمیلی نوشت: باید دید آیا این کار به افراد بیشتری اجازه ورود به قیف بازار پزشکی را می‌دهد یا خیر.

ممکن است فضای کمتری برای گسترش بازار این مراکز در مقایسه با سایر بازارهای فرعی تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد. با این حال، این تغییر مسیر، شرکت‌های تجهیزات پزشکی را بر آن داشته تا تیم‌‌‌های اختصاصی برای کار با ASC آماده کنند. آندری لدی، معاون تجاری در بخش مراکز سرپایی آمریکا، می‌گوید: شرکت تابعه جانسون و جانسون، DePuy Synthes، که تخمین می‌‌‌زند حدود ۲۱‌درصد از روش‌های ارتوپدی در آینده در ASCها انجام می‌شود، یک تیم جراحی سرپایی برای ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های سفارشی به جراحان، کارآفرینان و مدیران مراکز جراحی سرپایی دارد. کمک‌های DePuy شامل برنامه‌های سرمایه‌ای برای خرید تجهیزات و بازپرداخت بیمه است. لدی می‌گوید: در حالی که این روند به دلایل بالینی و اقتصادی به خوبی در جریان بود، شیوع کووید-۱۹ به تسریع این تغییر کمک کرد.

همچنین استرایکر ابرشرکت تجهیزات پزشکی آمریکایی و بزرگ‌ترین شرکت ارتوپدی از نظر درآمد، تخمین می‌زند که ۱۰‌درصد از عمل‌های تعویض مفصل در ASC‌ها انجام می‌شود و انتظار دارد این تعداد در پنج سال آینده دو برابر شود. چاد ایوانز، مدیرکل فروش و نوروتکنولوژی استرایکر، در ایمیلی نوشت، صدها مرکز جراحی سرپایی هر سال ساخته می‌شود. به گفته وی این شرکت می‌تواند در برنامه‌ریزی اولیه، طراحی و ساخت ASC‌های جدید، از مبلمان اتاق انتظار گرفته تا ایمپلنت‌ها، برانکاردها و سایر تجهیزات کمک کند.