محمد امیرخانی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما گفت: در کنار حوزه های دیگر، مهم‌ترین بخش همکاری های اقتصادی به حوزه دارو و تجهیزات برمی‌گردد. این سیاست هفت هدف و برنامه را دنبال می کند که هدف اول آن توسعه صادرات است. وی ادامه داد: اهداف مهم دیگر شامل کمک به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروی کشور و نیز تبادل دانش و فناوری در حوزه داروسازی است. بنابراین در کنار فروش دارو و حتی فروش مواداولیه، فروش فناوری نیز در داروسازی باید به عنوان یک موضوع مهم اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. وی هدف چهارم را تولید و همکاری های مشترک در صنعت دارویی برشمرد و اظهار داشت: هدف پنجم سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت صاحبان سرمایه جهت سرمایه‌گذاری در توسعه تولید دارو است.

هدف ششم توسعه زیرساخت‌های دارویی به اشکال مختلف است که می توانیم از همه ظرفیت‌های بین المللی برای این منظور استفاده کنیم. این مقام مسوول ادامه داد: هدف هفتم نیل به سمت مرجعیت علمی کشور در همه حوزه‌های پزشکی ازجمله حوزه دارو است و همه در سطح منطقه اذعان دارند توانمندی ها و دانش در اختیار بخش سلامت کشور در حوزه دارو قابل ستایش است. امیرخانی با اشاره به برگزاری نشست در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران فارما خاطرنشان کرد: از تعداد زیادی از سفرا و نمایندگی ها برای حضور در نمایشگاه به منظور رویارویی با شرکت های فعال در حوزه صادرات و تبادل نظر در عرصه داروسازی دعوت شده تا زمینه همکاری ها با کشورهای هدف فراهم شود.

مدیر اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران فارما را فرصت مناسبی برای معرفی دقیق داروسازی به مسوولان کشور دانست و گفت: این رویداد با حضور شرکت های مختلف و بسترهای آموزشی، زمینه ساز خوبی برای بررسی بسترهای مناسب صنعت دارو در زمینه تجارت و رویکردهای صادراتی است. حسین شمالی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه صادرات دارو برنامه‌ریزی درازمدت است. صادرات دارو، تهدید به شمار نمی ‌آید و حتی می ‌تواند به تأمین دارو در کشور کمک کند. وی با تاکید بر لزوم تسهیل در تجارت دارو بیان کرد: باید شرایط فعالیت را برای تولید کنندگان داخلی مناسب‌تر از قبل فراهم کنیم. شمالی با اعلام اینکه با اجرای طرح دارویار، کمبودهای دارویی۱۰۰ قلم به ۷۸ قلم کاهش یافته است، گفت: همچنین مصرف بی رویه و غیرمنطقی برخی داروها نیز کنترل شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: نظام پزشکی یک وظیفه ذاتی در زمینه مبحث سلامت عمومی در جامعه دارد و مکلف است به این وظیفه ذاتی مهم ورود کند که بخشی از آن مربوط به کادر عضو نظام پزشکی است. سید موید علویان با بیان اینکه ۱۰۲ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند، بر ضرورت مصرف بهینه و درست دارو تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر صنعت دارویی ایران در شرایط مطلوبی قرار دارد. وی همچنین درباره نقش این سازمان در آموزش جامعه اظهار کرد: ما در نظام پزشکی در کنار صنعت دارویی سندیکا و بسیاری از شرکا هستیم و امیدواریم بتوانیم در کنار هم با همدلی، اقدامات خوبی را به ویژه در حوزه آموزش اجرایی کنیم.علویان با تاکید بر اینکه آموزش پزشکان امری مهم است، ادامه داد: در همین راستا تفاهم نامه ای با سندیکای دارویی منعقد شده تا در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران فارما، به آموزش پزشکان و داروسازان پرداخته شود.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان داروهای منابع انسانی نیز با اشاره به فرسودگی ماشین آلات در داروسازی تصریح کرد: بحث توسعه، بازسازی و نوسازی داروسازی امسال به طور جدی مورد توجه است. مهدی پیرصالحی با اعلام اینکه طی چند سال گذشته نرخ سرمایه گذاری در داروسازی به دلیل تحریم ها و فشارهای قیمتی و تورم حاکم بر کشور از میزان استهلاک بیشتر شده است، عنوان کرد: ماشین آلات شرکت های داروسازی به سرعت فرسوده می شوند و عملا امکان جایگزینی تجهیزات و بازسازی و نوسازی بسیار کاهش یافته که رفع این مساله، لزوم توجه دولت و مجلس را می طلبد. وی ابراز امیدواری کرد: در بودجه سال آینده، ردیفی برای بازسازی و نوسازی داروسازی اختصاص یابد تا به این ترتیب، علاوه بر تامین نیاز دارویی داخل کشور، در زمینه صادرات دارویی نیز فعال تر عمل کنیم.

رئیس سندیکای تولید کنندگان داروهای منابع انسانی نیز در این نشست با اشاره به حضور ۱۶۰ شرکت خارجی در نمایشگاه ایران فارما عنوان کرد: این نمایشگاه بین المللی با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت دارویی فعال در کل زنجیره تامین و با هدف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های شرکت های دارویی در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ مهرماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. محمد عبدزاده افزود: هفتمین نمایشگاه ایران فارما از‌ نظر تعدد حضور شرکت های خارجی، حضور شرکت های داخلی و همچنین میزان کلی شرکت کنندگان، نسبت به دوره های قبلی رشد قابل توجهی داشته است. سال گذشته نمایشگاه در ۴۳ هزار مترمربع فضا برگزار شد و امسال فضای این نمایشگاه به بیش از ۶۰ هزار متر مربع افزایش یافته است.

عباس کبریایی زاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه فقط محل عرضه نیست، بلکه محل ساخت آینده است گفت: به همین دلیل از همان ابتدا در نمایشگاه ایران فارما که از حدود ۸ سال پیش شکل گرفت، آموزش حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه به عنوان یک رکن دیده شد. وی ادامه داد: نمایشگاه هفتم ایران فارما مصادف با سال تولید دانش بنیان و کارآفرینی برگزار می شود و به همین دلیل در بخش آموزش و پژوهش نمایشگاه به بحث آموزش از این نگاه توجه شده است. وی با بیان اینکه صادرات و بازارهای بین المللی یکی از پنل ها و دوره‌های آموزشی نمایشگاه است، خاطرنشان کرد: هرچه دولت در صادرات کمتر ورود کند، صادرات بهتر انجام می شود. باید تا جای ممکن مداخله دولت در حوزه صادرات حذف شود و کاهش یابد. صادرات یک وظیفه ذاتی بنگاه های تجاری است و برای آنها مزیت رقابت جهانی ایجاد می‌کند.