نیروی انسانی کارآمد عامل موفقیت شرکت‌ها

شرکت یونیلیور در حوزه منابع انسانی و فعالیت‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده و چه رویکردی دارد؟

شرکت یونیلیور جزو معدود شرکت‌هایی است که سعی می‌کند مسوولانه به جامعه ایرانی که وارد آن شده، نگاه کند و با رعایت تمام قوانین و قواعد، به وظایف اجتماعی خود عمل کند. این شرکت مسوولانه افراد مستعد را حتی درصورت نداشتن تجربه در واحدهای مختلف جذب می‌کند تمام پرسنل و اعضای هیات‌مدیره این مجموعه ایرانی و جزو افراد متخصص هستند. آموزش پرسنل به‌‌‌صورت درون‌‌‌سازمانی است و در داخل مجموعه محتوای آموزشی پیشرفته‌‌‌ای به نیروهای انسانی ارائه می‌شود. درعین‌‌‌حال طی برنامه‌‌‌ای نیروهای انسانی برای فعالیت‌های آینده آماده می‌‌‌شوند. مهارت پرسنل جزو مسائل بسیار مهم در یونیلیور است.

درعین‌‌‌حال باتوجه‌‌‌ به استعدادها، تخصص و توانمندی نیروها، امکان تغییر حیطه کاری به آنها داده می‌شود و انعطاف‌‌‌پذیری در این مجموعه یک اصل است.  ضمن اینکه توجه به وضعیت روحی پرسنل در این مجموعه و تلاش برای بهبود حال روحی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. حتی جوایزی برای پرسنل پیش‌بینی‌‌‌شده که به ورزش‌‌‌هایی مانند پیاده‌‌‌روی بپردازند و این سیاست موجب رقابت بین نیروها شده است. یونیلیور با مراکز فعال در حوزه روان‌شناسی قرارداد بسته و نیروهای انسانی ما امکان دریافت مشاوره رایگان از این مراکز را دارند. خدمات دیگری هم برای نیروها پیش‌بینی‌‌‌شده تا سلامتی روحی و روانی پرسنل حفظ شود. درمجموع نیروی انسانی در قلب تصمیم‌گیری‌‌‌های این مجموعه است و شعار یونیلیور این است که «من از نیروی انسانی مراقبت می‌‌‌کنم و نیروی انسانی از بیزینس من مراقبت خواهد کرد.»

باتوجه‌‌‌به اینکه یونیلیور در ایران و با پرسنل ایرانی فعالیت می‌کند و استانداردها و قوانین خاص خود را دارد و از طرفی به لحاظ اینکه در جامعه ما فرهنگ‌‌‌سازی در بخش نیروی انسانی ضعیف است، آیا ممکن است نیروهایی جذب این مجموعه شوند که با استانداردها و قواعد این مجموعه که به آنها کمک می‌کند تا در مسیر موفقیت قرار بگیرند، آشنا نباشند؟ در این بخش با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

چالش‌های ما در این بخش زیاد است، اما سعی می‌‌‌کنیم خوش‌بینانه در این مسیر حرکت کنیم. به عقیده ما حتی اگر یک نفر یک‌‌‌قدم روبه‌‌‌جلو حرکت کند، برای موفقیت او کافی است. سه ویژگی نیروی انسانی برای ما مهم است؛ اینکه انگیزه داشته باشد، پرانرژی باشد و آمادگی یادگیری داشته باشد.  نقش محیط و شرایط اولیه بسیار تعیین‌‌‌کننده است. نیروهای یونیلیور باید کار خود را به‌‌‌موقع انجام دهند و به وظایف خود و سایر نیروها احترام بگذارند. احترام دوطرفه بین مدیران و پرسنل در این مجموعه الزامی است. عده‌‌‌ای از نیروها آمادگی یادگیری را دارند؛ به‌‌‌آرامی می‌‌‌آیند اما به‌‌‌سرعت قسمتی از سازمان می‌‌‌شوند. برخی نیروها نیز آمادگی یادگیری ندارند و صرفا منتقدان قوی هستند و منافع سازمان را نمی‌‌‌بینند که احتمالا دوام این نیروها در مجموعه کمتر خواهد بود، چون فضای یونیلیور برای حضور چنین افرادی مناسب نیست. فضای یونیلیور آکنده از افرادی خوش‌بین، با دید مثبت و نگاه روبه‌‌‌جلو است که قدرت انعطاف‌‌‌پذیری بالایی دارند و آمادگی دارند که خدمات خوبی را چه از دیدگاه منابع انسانی و چه از دیدگاه محصول تولیدی به جامعه عرضه کنند.

آیا این امکان وجود دارد که فضای ایده‌آلی که یونیلیور برای پرسنل خود در ایران مهیا کرده، در اختیار شرکت‌های دیگر هم قرار بگیرد؟

قطعا این امکان مهیاست و چند راه وجود دارد که ما این امکانات را به اشتراک بگذاریم. یکی اینکه با برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت، سیستم‌ها را به افراد اطلاع می‌‌‌دهیم و مدل‌‌‌های ساده‌‌‌تر را به دانشگاهیان معرفی می‌‌‌کنیم تا شناخت ایجاد کنیم. یکی از ابزار ما این است که دانشجویان را درگیر اطلاعات واقعی بیزینس کنیم تا یاد بگیرند که چگونه از دنیای آکادمیک به دنیای کاری وصل شوند. ما رزومه کاری نیروهای خود را در شبکه مجازی شامل اینستاگرام و وب‌سایت یونیلیور معرفی می‌‌‌کنیم تا شرکت‌ها و افراد با این نیروها آشنا شوند.

به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای یونیلیور در زمینه منابع انسانی و مسوولیت‌‌‌های اجتماعی اشاره کنید.

طرح مهم توسعه‌‌‌ای یونیلیور، حضور پررنگ‌‌‌تر دررابطه‌‌‌با دانشگاه‌‌‌هاست. هدف اول ما این است که دانشجویان وقتی می‌‌‌خواهند از محیط آکادمیک وارد محیط کاری شوند، با محیط کار آشنا شوند و پی ببرند که صنعت به طور واقعی چگونه کار می‌کند و فارغ‌‌‌التحصیلان باید چه مهارت‌‌‌ها و مشخصه‌‌‌های دیگری علاوه بر دانش داشته باشد تا بتوانند در سازمان‌ها موفق عمل کنند. در گام دوم تعداد آموزش‌‌‌ها و منابع کارآموزی را از بودجه منابع انسانی شرکت خارج و این بودجه را افزایش داده‌‌‌ایم. یعنی امکان آموزش نامحدود برای نیروهای ما فراهم است؛ حتی اگر یک نیرو مدت کوتاهی در این مجموعه حضور داشته باشد و در صنعت دیگری مشغول به کار شود؛ اما برای ما کافی است که به رسالت خود در جامعه عمل کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه برگزاری سمینارها و آوردن سمینارها به داخل از دیگر برنامه‌های ماست.

لطفا درباره تاریخچه فعالیت شرکت یونیلیور، زمینه فعالیت و میزان اشتغال‌زایی آن توضیح دهید.

شرکت یونیلیور از ۱۶ سال قبل در ایران سرمایه‌گذاری کرده و در کشور حضور داشته است. این مجموعه ابتدا کار خود را با واردات شروع کرد، سپس خطوط تولید آن در شهر قزوین راه‌‌‌اندازی شد و اکنون در زمینه تولید شوینده‌‌‌ها و لوازم بهداشتی فعالیت می‌کند. تنوع تولیدات کارخانه یونیلیور به ۲۴۰ قلم کالا می‌‌‌رسد. برنامه هدف یونیلیور تامین نیاز۵۰‌میلیون نفر در حوزه لوازم بهداشتی و شوینده‌‌‌هاست و استراتژی این شرکت در سال‌های آینده توسعه فعالیت‌ها و پوشش گسترده‌‌‌تر محصولات این شرکت در سطح کشور است. ۲۶۷ نفر پرسنل به‌‌‌صورت مستقیم در شرکت یونیلیور مشغول به کار هستند. همچنین حدود ۶۰۰ نفر پرسنل قراردادی و حدود ۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های توزیع با این مجموعه همکاری دارند که شامل۵۰ شرکت پخش در سطح کشور هستند.