پس از اینکه پزشکان سنتی در اواخر ماه ژوئیه عنوان شغل انگلیسی خود را به «پزشکان طب کره ای» تغییر دادند، بحث و جدل بر سر اصطلاحات انگلیسی در این کشور بالا گرفته است. پیش از این، روی مجوزهای پزشکی آنها که توسط وزارت بهداشت کره صادر شده بود و مدارک دانشگاهی ، عبارت پزشک شرقی (اورینتال) ذکر شده بود. اصطلاح اورینتال که به کشورها و مناطق شرق آسیا اشاره دارد، بیشتر تصاویری از سحر و جادوگری را تداعی می کند. این امر می تواند مانعی برای گسترش طب سنتی کره ای در خارج از این کشور باشد.

تنش های قدیمی شعله ور می شوند

در کره، مانند بسیاری از کشورها، تنش دیرینه ای بین طب سنتی و غربی وجود دارد. تلاش‌‌های پزشکان سنتی برای حذف واژه «اورینتال» از عنوان انگلیسی طب سنتی کره از یک دهه پیش آغاز شد و با مخالفت و دعوای قضایی شدید از سوی پزشکان مدرن مواجه شد که دارای تعداد و نفوذ سیاسی بیشتری در بخش سلامت کره جنوبی می باشند. در سال ۲۰۱۶، دادگاه عالی درخواستی را که توسط انجمن پزشکی کره، بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی پزشکان در این کشور، برای توقف استفاده از عنوان جدید ارائه شده بود، رد کرد.

دادگاه در حکم خود گفت که نمونه های بسیاری از ترجمه واژه طب سنتی یک کشور به انگلیسی مانند طب کره ای وجود دارد، که از آن جمله می توان به طب چینی، طب هندی و طب مغولی اشاره کرد. در پی این حکم، وزارت بهداشت اوایل سال جاری، مجوز رسمی صادر شده برای پزشکان سنتی را لغو کرد. با این حال، متخصصان پزشکی مدرن کره بازهم عقب نشینی نکردند. آنها ادعا می کنند که اصطلاح جدید انگلیسی باعث سردرگمی خارجی ها، به ویژه گردشگران پزشکی می شود و مرز بین دو حرفه پزشکی را که بسیار متفاوت می باشند را از بین می برد.

متخصصان طب سنتی کره ای در خارج از کشور یا خارجی‌ها که از تفاوت این دو آگاه باشند، کم هستند. یکی از مقامات سازمان پزشکی کره در این خصوص اظهار کرد: بدون کلمه اورینتال در عنوان رسمی آنها، این احتمال وجود دارد که خارجی ها پزشکان سنتی کره را با پزشکان معمولی اشتباه بگیرند. این سازمان ادعا می کند که به عنوان جایگزین برای واژه اورینتال، باید از کلمه « سنتی» استفاده شود، با استناد به کشور چین که مدت هاست از عنوان رسمی انگلیسی «طب سنتی چینی» استفاده می کند.

این اولین بار نیست که این دو گروه با هم درگیر می شوند. در واقع، آنها درگیر تعدادی از منازعات مربوط به صلاحیت قضایی شده‌اند، که یکی از آنها حول این سوال مطرح است که آیا یک پزشک سنتی باید اجازه استفاده از دستگاه های اشعه ایکس را داشته باشد یا خیر. وبسایت کره هرالد با دو محقق زبان انگلیسی در مورد این موضوع تماس گرفته و این کارشناسان زبان انگلیسی هر دو با منطق پزشکان گیاهی موافق بودند که درخواست داشتند کلمه اورینتال را از عنوان کاری خود حذف کنند.

مایکل چسنات، استاد دپارتمان انگلیسی کنفرانس‌‌های بین‌‌المللی و ارتباطات در دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک، خاطرنشان کرد که این کلمه اغلب با استعمار و نگاه به آسیا همراه است که این منطقه را کمتر از «غرب» می‌‌بیند و به نوعی غرب گرایی اشاره دارد. وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم اصطلاح «پزشک شرقی» یک واژه بسیار قدیمی است و برای بسیاری از کاربران انگلیسی در آمریکای شمالی معنای منفی دارد.

وی در ادامه افزود: هرچند در سطح جهانی اندکی تردید دارم، اما مطمئنا، این خطر وجود دارد که بسیاری از کاربران انگلیسی این اصطلاح را منفی برداشت نمایند، آن را توهین آمیز ببینند، یا آن را منسوخ و نابهنگام بدانند. اینکه آیا «پزشک طب کره‌ای» می تواند گمراه کننده باشد، پروفسور بر اهمیت مفهومی که اصطلاح جدید براساس آن ابداع شده و در آن استفاده می شود، تاکید کرد. وی گفت که به نظر من اصطلاح پزشک طب کره‌ای به خودی خود می تواند تا حدودی گیج کننده باشد. با این حال، من بر این باورم که مساله بزرگ‌تر زمینه استفاده از آن اصطلاح است. چه در یک وبسایت پزشکی، یک آگهی، یک مقاله دانشگاهی باشد یا بحث با یک بیمار ، مفهوم باید پیشینه متخصص پزشکی را روشن کند و در غیر این صورت ممکن است یک مشکل جدی ایجاد شود. پروفسور جوزف آر وینسنت از همان دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک دیدگاه چسنات را در مورد کلمه «اورینتال» به اشتراک گذاشت و افزود: این از ایده مرکزیت بریتانیا در امپراتوری سابق خود نشات گرفته است. با توجه به اصطلاحات بهتر یا جدیدتر، من در هیچ زمینه پزشکی متخصص نیستم، اما به عنوان یک فرد معمولی، فکر می کنم طب سنتی کره ای ممکن است کارساز باشد.

سنت های طب کره ای از دوران باستان و ماقبل تاریخ آغاز شده است و سابقه آن را می توان تا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد ردیابی کرد. سوزن‌های سنگی و استخوانی در استان هامگیونگ شمالی، کره شمالی کنونی کشف شده اند که منشا طب کره‌ای می باشند. در گوجوسان ، جایی که افسانه بنیانگذاری کره ثبت شده است، یک داستان قدیمی درباره یک ببر و یک خرس وجود دارد که می خواست به شکل انسانی دوباره تجسم یابد و افسنطین و سیر خورد. از این گیاهان دارویی در آن زمان به عنوان درمان و تسکین درد یا آسیب دیدگی استفاده می شد. در دوره سه پادشاهی کره، طب سنتی به طور عمده تحت تأثیر داروهای سنتی دیگر مانند طب چین باستان قرار گرفت. در سلسله گوریئو، تحقیقات بیشتری درباره گیاهان دارویی صورت گرفت. نتیجه آن انتشار کتاب‌های متعددی درباره گیاهان دارویی بود. در سال های اخیر، کره جنوبی سرمایه گذاری زیادی برای توسعه گردشگری پزشکی کرده است. یکی از سیاست های جدید دولت استقبال از گردشگرانی است که برای معالجه می‌آیند و چندین مرکز اطلاع رسانی ویژۀ توریست‌های پزشکی، راه اندازی شده است. اکثر بیماران خارجی از ژاپن، چین و روسیه به کره جنوبی می آیند.