طرح دارویار؛ بازی برد - برد دولت در حوزه صنعت دارو

ایران از موفق‌‌ترین کشورها در کنترل کرونا

عین‌‌اللهی با بیان اینکه کادر سلامت کشور در این امتحان پیروز شد و ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کشور کرد، افزود: در شرایطی که مردم به خاطر ترس از بیماری کرونا در منزل بودند و کارها متوقف بود؛ اما کادر سلامت درصحنه آتش حضور داشت و در این عرصه شاهد بودم که خبرنگاران لحظه‌‌به‌‌لحظه اتفاقات مربوط به کرونا را به مردم گزارش می‌کردند و هشدارها و آگاهی‌‌های لازم به مردم داده می‌شد و در اینجا می‌توانم بگویم که یک نقطه عطف در تاریخ کشور ما ایجاد شد. وی ادامه داد: به‌طوری که خوشبختانه کشور ما امروزه در کنترل کرونا یکی از موفق‌‌ترین کشورهای دنیا است و این امر با کمک مردم و پیشرفت‌های علمی دانشمندان ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی حاصل شده است.

نخستین دوره واکسیناسیون در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت بابیان اینکه در دوران شیوع کرونا ما چند مقطع را طی کردیم، تشریح کرد: در مقطع نخست که کرونا وارد کشور شد، هیچ گونه آمادگی برای مقابله با بیماری و به ماسک و دارو دسترسی نداشتیم و نمی‌دانستیم چه اقدامی باید انجام دهیم؛ اما به هر حال کادر درمان دور هم جمع شدند و یکسری درمان‌هایی شکل گرفت. تا اینکه در دنیا واکسن تولید شد و در ماه‌های آبان و آذر سال ۹۹ واکسن کرونا در دنیا تولید شد و همه کشورها به تولید ماسک روی آوردند. وی با ارائه توضیحاتی درباره نخستین دوره واکسیناسیون در کشور گفت: تولید واکسن داخلی با مشکلاتی مواجه و زمانبر بود. زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، هیچ واکسنی در اختیار نداشتیم و برخی از مردم کشور ما برای واکسیناسیون به کشورهای دیگر مانند ارمنستان می‌رفتند. در اینجا بود که حجم وسیع واردات واکسن به کشور انجام گرفت و طی جلسات مستمر با ارگان‌های ذی‌ربط و کمک‌های شایسته وزارت امور خارجه، در عرض هفته اول شروع به کار دولت، ۱۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور کردیم و هر هفته این میزان را افزایش دادیم.

رکورد بی‌سابقه تزریق واکسن کرونا

این مقام مسوول ادامه داد: طی تماسی که رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور چین و سفیران کشورهای مختلف داشتند، واکسن‌‌‌ها به سرعت وارد کشور شد. در اینجا مانند زمان دفاع مقدس مردم نیز وارد صحنه واکسیناسیون شدند و ما نه تنها مراکز بهداشت بلکه بسیاری از استادیوم‌ها را به عنوان مراکز تجمیعی و شبانه‌‌‌روزی واکسیناسیون در نظر گرفتیم و موفق شدیم روزانه تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن کرونا تزریق کنیم که این نسبت به جمعیت کشورمان یک رکورد بی‌سابقه بود. در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دز تزریق واکسن انجام می‌دادیم که به اندازه جمعیت برخی از کشورهای حاشیه  خلیج فارس بود.

کاهش چشمگیر مرگ و میر با افزایش واکسیناسیون

وزیر بهداشت تصریح کرد: در ابتدای کار دولت، روزانه ۵۰ هزار مراجعه و بالای ۷۰۰ مرگ و میر و ۸ هزار بستری در‌ آی‌سی‌‌یو داشتیم. طبق آمار تاکنون حدود ۱۴۳ هزار مرگ و میر ناشی از کرونا داشته‌ایم و این در حالی است که تا آذر ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم و این نشان می‌دهد درنتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون، از آذر ماه سال گذشته تا به امروز تنها ۱۱ هزار فوتی داشته ‌‌ایم. این کاهش مرگ و میر یک موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

لزوم تداوم تزریق واکسن یادآور

عین‌اللهی با اعلام اینکه امروز بیش از ۹۶ درصد مردم یک دز واکسن و بیش از ۸۶ درصد دو دز واکسن و بیش از ۵۵ درصد مردم دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌‌‌اند، گفت: مهم‌ترین راهی که می‌تواند بیماری کرونا را کنترل کند واکسیناسیون است و تزریق واکسن یادآور باید ادامه پیدا کند، چون می‌تواند به ما تضمین دهد که بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم. در عین حال مردم باید با رعایت فاصله‌ها و زدن ماسک بیماری را کنترل کنند. وی یادآور شد: درمجموع نزدیک به ۱۵۳ میلیون دز واکسن در کشور تامین کردیم و حدود ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا در کشور ذخیره داریم و فعلا با واکسن‌‌‌سازان داخلی قرارداد جدیدی نمی‌‌‌بندیم، چون این مقدار فعلا نیاز کشور را تامین می‌کند و از طرفی هم آماده صادرات واکسن ایرانی کرونا هستیم. همچنین امروزه با توجه به خطوط تولید واکسن در کشور توانایی تولید سایر واکسن‌ها را داریم و موفق به تولید ۳ میلیون دز واکسن هپاتیت ب در کشور شده‌ایم.

تشکیل کمیته علمی کرونا

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به تشکیل کمیته علمی کرونا ادامه داد: در راستای مبارزه با کرونا کمیته علمی کرونا شکل‌‌ گرفت و برای این منظور بهترین پزشکان کشور را گردآوری کردیم و ۶۰ پزشک درجه یک را در این کمیته مشارکت دادیم تا از پراکنده‌گویی دست‌ برداریم و اجماع این کمیته علمی بر سر مباحث مختلف از جمله دارو و درمان، برای ما مهم و موردقبول بود. تشکیل این کمیته علمی از افتخارات ما بود که هدایت بسیار خوبی را برعهده گرفت و هنوز مشغول به کار است.

طراحی و ساخت کیت تشخیص اُمیکرون

وی به طراحی و ساخت کیت تشخیص اُمیکرون در کشور اشاره و بیان کرد: یکی از ضعف‌های ما کمبود تخت‌‌های آی‌سی‌یو اطفال بود و با توجه به اینکه ابتلای کودکان و اطفال به اُمیکرون بیشتر بود، افزایش دو برابری تخت‌‌های‌ آی‌سی‌یو اطفال یکی از اقدامات مهم ما در دوران کرونا در دولت سیزدهم بود. وزیر بهداشت ادامه داد: اقدام انسانی که در کشور انجام شد و مورد تشویق تمام سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت، واکسیناسیون بیش از دو و نیم میلیون نفر از اتباع خارجی شامل افغان‌ها بود در حالی که تعهدی نسبت به این امر نداشتیم.

بیمه رایگان ۶ میلیون نفر در دولت سیزدهم

وی همچنین با اشاره به دیگر اقدامات این وزارتخانه گفت: یکی از اقدامات مهم ما در سال ۱۴۰۱ بحث بیمه بود. در سال‌های گذشته دولت‌های مختلف به دنبال این بودند که بیمه همگانی را در کشور راه‌اندازی کنند و با موانعی مواجه می‌شدند. امسال با مصوبه مجلس و تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان به بیمه، سه دهک نخست را طبق اطلاعات اخذ شده از وزارت رفاه بیمه کردیم که برای حدود ۶ میلیون نفر در دولت سیزدهم بیمه رایگان انجام گرفت و این اقدام زیر‌ساخت خوبی را در جهت اجرای طرح دارویار ایجاد کرد. عین‌اللهی افزود: همچنین برای حدود یک و نیم میلیون نفر در کشور که تحت پوشش بیمه نیستند، در ادامه طرح دارویار تا سه ماه بیمه رایگان در نظر گرفته شد و این یکی از توفیقات خوب دولت است.

دستاوردهای طرح دارویار

وزیر بهداشت در عین حال درباره طرح دارویار توضیح داد: در حوزه غذا و دارو اجرای طرح دارویار یک اقدام انقلابی بود. در ابتدای سال ۱۴۰۱ آزادسازی نرخ ارز مطرح شد و ۴ ماه طول کشید تا زیرساخت‌‌های حذف ارز ترجیحی فراهم شود و ۹۴۰۰ قلم دارو را در ۱۶۰۰ کد ژنریک به صورت الکترونیک آوردند. در ادامه نیز بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شد. وی با اشاره به موفقیت بالای این طرح تاکید کرد: امروزه نسخه الکترونیک بالای ۹۰ درصد پیشرفت کرده و با اجرای طرح دارویار قیمت برخی داروها کاهش‌‌ یافته است. هدف ما این است که شرکت‌‌های تولیدی در کنار تامین نیاز داخلی، به صادرات دارو نیز اقدام کنند.

کاهش کمبودهای دارویی

عین‌اللهی با اعلام اینکه در ابتدای اجرای طرح دارویار نزدیک به ۱۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود داشت و طی مدت اجرای این طرح، امروز این کمبودها به ۸۰ قلم رسیده است، گفت: در طرح دارویار سعی شده کمبودهای دارویی از طریق تولید داخلی برطرف شود. وی همچنین با اشاره به نگرانی داروخانه‌ها از بابت پرداخت به موقع پول آنها گفت: در شروع طرح، سازمان برنامه و بودجه ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که به داروخانه‌ها توزیع شد و قول داده شد تزریق اعتبارات ادامه یابد. در این راستا منابع اختصاص‌یافته منابع جدیدی نبوده است؛ چون منابع قبلا در قالب ارز ترجیحی ارائه می‌شد و اکنون به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

یارانه سلامت

وزیر بهداشت همچنین با اعلام اینکه یارانه سلامت در طرح دارویار شامل همه داروهایی می‌شود که افزایش قیمت داشته‌اند، افزود: حتی اگر دارویی پوشش بیمه‌‌‌ای هم نداشته باشد، یارانه سلامت شامل آن می‌شود و این اعتبار وجود دارد و نگرانی برای داروخانه‌ها و مراکز درمانی وجود ندارد. وی با اشاره به افزایش هزینه‌های درمانی مردم در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر هزینه پرداختی مردم بسیار افزایش یافته و ما راهکارهایی برای این موضوع داریم و طرح دارویار نیز در همین جهت اجرا می‌شود.

تشکیل قرارگاه جوانی

وی در ادامه با اشاره به پیری جمعیت و بحران جمعیتی کشور گفت: تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت با مسوولیت و ریاست وزیر شکل گرفته و ما از پیشگامان انجام قانون جوانی جمعیت هستیم و در این رابطه فعالیت می‌کنیم. اگر تا ۷ سال آینده به داد جمعیت کشور نرسیم و جمعیت کشورمان پیر شود، برای مملکت مشکل‌سازخواهد بود.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

وزیر بهداشت با تقدیر از زحمات پرستاران در دوران کرونا بیان کرد: در تیرماه ۱۳۸۶ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصویب شد، اما اجرایی نشد. با تلاش همکاران ما این تعرفه‌گذاری در شورای عالی بیمه مصوب شد و در هیات دولت هم به تصویب رسید و اکنون آماده اجرا است و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و احتمالا پایان شهریور نخستین پرداخت‌‌‌ها به پرستاران بر این اساس انجام می‌شود و این یکی از اقدامات مهم دولت بوده است.

افزایش پوشش بیمه درمان ناباروری

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان ناباروری گفت: علاوه بر احداث مراکز جدید ناباروری، در بحث پوشش بیمه اتفاقات خوبی رخ داد.۹۰ درصد خدمات بخش دولتی و ۷۰ درصد در بخش خصوصی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

توسعه گردشگری سلامت

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت موضوع گردشگری سلامت افزود: کشور ما بدون تردید قوی‌‌ترین حوزه سلامت منطقه را دارد و امروزه مردم تعدادی از کشورهای همجوار برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند و در این راستا به ۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت داده‌ایم که تعداد آنها را افزایش خواهیم داد.

افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجوی پزشکی

عین‌‌‌اللهی تصریح کرد: در بخش آموزش نیز پذیرش دانشجوی پزشکی را در سال جاری ۲۰ درصد افزایش دادیم که بخش قابل توجهی از این ۲۰ درصد به مناطق محروم و بومی‌گزینی اختصاص داده شده است تا منجر به برقراری عدالت در کشور شود و مناطق محروم را برخوردار از کادرهای پزشکی کند. وی افزود: همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از برنامه‌های ما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری بوده است.

حمایت از بیماران صعب‌العلاج

وی با اشاره به حمایت دولت از بیماران صعب‌العلاج و نادر گفت: این بیماران وضعیت بسیار نابسامانی دارند و هزینه‌های این بیماری‌‌‌ها سرسام‌آور است و ما وظیفه داریم از این بیماران حمایت کنیم. در این راستا امسال مجلس ۵ هزار میلیارد تومان برای این امر به صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص داد. هفته قبل هیات دولت نیز صندوق بیماران صعب‌العلاج را تصویب کرد و حتی بنا داریم که برخی از داروهای این بیماران را به درب منازل آنها بفرستیم.

جایزه ارتباطات ملی سلامت

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروزه مساله‌ای که برای خبرنگاران بسیار اهمیت دارد، این است که ما بتوانیم پوشش سلامت را برای کل کشور و مناطق محروم انجام دهیم که عدالت را در همه مناطق برقرار کنیم. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد قلم خبرنگاران است که در روایت‌ها و انتشار اخبار و کمک به کادر سلامت و مردم درجهت ارتقای کار بسیار مهم است و به همین دلیل «جایزه ارتباطات ملی سلامت» در سال جاری برای خبرنگاران پیش‌بینی شده است و با شاخص‌هایی که مشخص شده، انجام  می‌شود. وی بابیان اینکه هدف همه ما ارتقای سلامت مردم است و در این راستا اقداماتی انجام می‌دهیم که بتوانیم جان مردم را حفظ کنیم، تاکید کرد: در این راه ما خبرنگاران را همکاران خود می‌دانیم و هرچند که ممکن است این افراد در استخدام وزارت بهداشت نباشند، اما به عنوان همکاران ما در این مسیر به ما کمک و با ما همکاری می‌کنند.