بورس برای رب گوجه مناسب نیست

درهمین حال دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران تاکید کرد در بخش تولید رب گوجه‌فرنگی در خاورمیانه جزو ۱۰ کشور اول قرار داریم.

محمد میررضوی در مورد وضعیت صادرات این محصول گفت: «رب گوجه‌فرنگی در واقع یکی از محصولات اصلی صنایع کنسرو است و در این زمینه جزو کشورهای نامی هستیم به‌طوری که در خاورمیانه بین ۱۰ کشور اول قرار داریم، با این وجود در بحث صادرات نیاز به حمایت داریم به خصوص اینکه درحال‌حاضر نیاز به وارد شدن ارز به کشور داریم و بنابراین صادرات رب را باید پیوسته آزاد بگذارند چراکه کشورهای مقصد برای بلند‌مدت قرارداد می‌بندند و به عبارت دیگر کسی خریدار رب‌گوجه‌فرنگی به‌صورت مقطعی نخواهد بود. بنابراین خواسته ما این است که رب‌گوجه‌فرنگی محدودیت صادرات نداشته باشد چون پتانسیل صادراتی بالایی دارد. در واقع این روند تولیدکننده و صادر‌کننده را همزمان با نوعی سردرگمی مواجه می‌سازد.»

وی در مورد میزان تولید رب‌گوجه در کشور گفت: «سالانه حدود  6 هزار تن رب‌گوجه‌فرنگی در کشور تولید می‌شود و معمولا از این میزان تولید ۴۰ درصد صادر می‌شود و ۶۰ درصد مصرف داخلی است. این در شرایطی است که خوشبختانه به هیچ‌وجه واردات هم نداریم.»

این مقام صنفی در مورد پیش بینی وضعیت تولید و قیمت در سال‌جاری نیز گفت: «امسال نزولات آسمانی نسبت به سال قبل کم بوده بنابراین ممکن است کشت نسبت به سال قبل کمتر شود. با این وجود افزایش قیمت بستگی به مزد کارگر، کود، بذر و عوامل دیگر دارد و تنها منحصر به بحث حجم کشت نیست. بنابراین نمی‌توان گفت چقدر روی افزایش قیمت اثر می‌گذارد این درحالی است که طی دو سال گذشته قیمت رب گوجه‌فرنگی چندان افزایش نداشته است و امسال نیز تا این زمان افزایش نداشته‌ایم.»

محمد میررضوی در بخش بعدی صحبت‌های خود در مورد وقوع برخی تخلف‌ها در بازار رب و تولید نمونه‌های بی کیفیت که گفته می‌شود در تولید ازکدو به‌جای گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود نیز گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم واحدهای عضو سندیکا امکان ندارد چنین کاری انجام دهند آن هم در شرایطی که الان قیمت کدو بیشتر از گوجه است. بنابراین تمام رب‌ها استاندارد دارد مگر اینکه واحدهای زیرپله‌ای باشند که خارج از مقررات کار کنند.»

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در مورد موضوع عرضه رب گوجه‌فرنگی از طریق بورس نیز گفت: «همان‌طور که می‌دانید فعلا این محصول در بورس عرضه نمی‌شود. با این وجود عرضه آن در بورس موفقیت‌آمیز نبود و به‌نظر بنده این روش کار مناسبی نیست و موافق آن نیستیم.»