آغاز برداشت گندم با نارضایتی

وی در ادامه با انتقاد از شورای قیمت‌گذاری در عدم اقدام برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری گفت: «درخصوص بحث مانع‌زدایی باید عنوان کرد که بزرگ‌ترین مانع تولید محصول استراتژیک گندم را که همان قیمت‌گذاری نامناسب است، اصلاح و قیمت متناسب با هزینه‌های واقعی تولید را محقق کنند. دولت قصد اصلاح (افزایش) قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد و اصرار دارد نرخ خرید این محصول همان ۴ هزار تومان باقی بماند، ولی چرا شورای قیمت‌گذاری به وظیفه خود عمل نمی‌کند؟ به استناد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، وظیفه قیمت‌گذاری و اعلام قیمت برعهده شورای قیمت‌گذاری است نه دولت، پس چرا شورا در اعلام رسمی قیمت گندم و جو اقدامی نمی‌کند؟» مشاور نظام صنفی کشاورزی با اشاره به برگزاری چند جلسه توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک افزود: متاسفانه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکنون در این جلسات حضور نیافته‌اند و به‌نظر می‌رسد که دولت به‌رغم ابلاغ رسمی قانون جهت اجرا به وزیر جهاد کشاورزی، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر امور اقتصاد و دارایی این شورا را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان نگاه بودجه‌ای به گندم دارند. و به همین دلیل به‌رغم تکلیف قانونی، در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند.» حسینی با اشاره به اینکه برداشت گندم در برخی مناطق کشور آغاز شده و کشاورزان همچنان سردرگم و بلاتکلیف هستند، گفت: «کشاورزان به‌دلیل مشکلات موجود راغب به تحویل گندم تولیدی خود به بخش دولتی نیستند و به استناد قوانین هم تحویل گندم به دولت اجباری نیست. تعیین قیمت مناسب و پرداخت به موقع وجه گندم به کشاورزان دو راهکاری است که کشاورزان را ترغیب به تحویل گندم تولیدی به دولت می‌کند.»

این مقام صنفی همچنین هشدار داد که در صورت عدم تحویل گندم تولیدی کشاورزان به دولت، دولتمردان ناچار به واردات این محصول خواهند شد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و محدودیت منابع ارزی کشور این کار به دشواری انجام خواهد شد. با توجه به قیمت جهانی گندم و هزینه‌های حمل و بیمه و... قیمت گندم وارداتی هم کمتر از ۷ هزار تومان برای دولت تمام نمی‌شود.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه در اتفاقی بی‌سابقه قیمت جو طی سال‌های اخیر در کشور ما از قیمت گندم پیشی گرفته است، گفت: «هم اکنون قیمت جو حدود ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است و گندم ۴ هزار تومانی در دامداری‌ها و مرغداری‌ها خوراک دام و طیور می‌شود.»  از سوی دیگر محمد‌شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی دیروز گفت: «قرار است قیمت خرید تضمینی گندم به‌زودی در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بررسی و اصلاح شود.»