گلایه از ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی

وی افزود: در این میان توصیه‌های دلسوزان به‌ویژه بخش‌خصوصی و تشکل‌های تخصصی نیز در هیاهوی رقابت‌های سیاسی کمتر شنیده شد یا کمتر موردتوجه قرار گرفت. نهاوندی با بیان اینکه متاسفانه ناهماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های دولتی و کندی فرآیندهای اداری هیچ تناسبی با الزامات اقتصادی کشور به ویژه در شرایط تحریم ندارد، تصریح کرد: بدون تردید کمی اعتماد و توجه به تجربیات تشکل‌ها در تدوین و اجرای فرآیندهای تجاری کشور می‌توانست تا حد زیادی از بروز وضعیت موجود پیشگیری کند. به‌عنوان مثال در دوسال گذشته همواره چند میلیون تن کالای اساسی توسط بخش‌خصوصی و قبل از تامین ارز در کشور ذخیره شده بود که به‌جای بهره‌مندی از این ذخیره استراتژیک بعضا با نامهربانی دستگاه‌های مسوول مواجه بودیم. درحالی‌که واردات حدود یک میلیارد دلار کالای اساسی به‌صورت اعتباری سند محکمی بر توانمندی بخش‌خصوصی در خط مقدم جنگ اقتصادی است.

او با اشاره به مشکل عدم انتقال برخی از منابع ارزی تخصیص‌یافته برای کالاهای اساسی از جمله ریال عمان گفت: متاسفانه چند صد میلیون دلار از منابع ارزی تخصیص یافته به بخش‌خصوصی از محل ریال عمان بعد از گذشت ۵ ماه قابلیت انتقال نداشته درحالی‌که همه خسارت‌های مربوطه متوجه بخش‌خصوصی است. در حال حاضر هم بخش قابل‌توجهی از این منابع بلاتکلیف مانده که طبعا این بلاتکلیفی‌ها دومینووار تاثیر خود را بر تولید و تنظیم بازار داخلی گذاشته است. عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران خاطرنشان کرد: در وضعیت موجود تعجیل در اجرای قانون انتزاع، باعث تشدید چالش‌های فعلی خواهد شد. بنابراین لازم است همه دستگاه‌های ذی‌ربط با تعامل و فارغ از رویکردهای سیاسی نسبت به آسیب‌شناسی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی در زمان مناسب اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر موضوع اجرای قانون انتزاع در زمان مناسب انجام می‌شد، می‌توانست نتایج موردنظر را تامین کند، گفت: حدود پنج ماه از تمرکز وظایف تشخیص و تخصیص ارز و توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد و در عمل شاهد دستاورد‌های اولیه آن هستیم. عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران با اشاره به عدم تطابق میان سیاست‌گذاری‌ها با واقعیات اقتصادی کشور که متاثر از تحریم است، اظهارکرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی کشور هستیم و برخی تصمیم‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد، هیچ تناسبی با این شرایط ندارد. نهاوندی با طرح این سوال که چرا همه چیز را باید از مسیر آزمون خطا و با هزینه حد اکثری ممکن تجربه کنیم تصریح کرد: عدم اجرای مفاد بندهای ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و عدم استفاده از نظرات کارشناسانه بخش‌خصوصی در تصمیم‌سازی و وضع مقررات جدید موجب شده تا در عرصه اقتصادی با چالش‌های جدی روبه‌رو شویم.

عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات بخش‌خصوصی برای عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی اظهار کرد: شرایط موجود بازار نشان می‌دهد وقت آن رسیده تا دستگاه‌های اجرایی باور کنند توجه و تعامل سازنده با فعالان بخش‌خصوصی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این بخش همچون ضرورت استفاده از تجربیات جنگ ۸ ساله امری اجتناب‌ناپذیر است و در شرایط امروزی بسیار راهگشا خواهد بود.

p30 (3) copy