رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران یادآور شد: اگر کاغذ این کتاب با نرخ آزاد محاسبه شود، در این صورت قیمت آن خیلی بیشتر می‌شود و به ۸۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

حسن‌پور با بیان اینکه برگشت سرمایه‌گذاری در حوزه نشر کتاب برای ناشران طولانی‌مدت است، اظهار کرد: در حوزه نشر کتاب برگشت سرمایه‌گذاری برای ناشران به‌طور متوسط ۱۸ ماه طول می‌کشد و آن هم زمانی است که همه این کتاب‌ها به فروش برسد در غیر این صورت ناشران بیشتر متضرر و متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها هزینه نهاده‌های چاپ کتاب از ۶۵۰۰ تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان افزایش یافته، گفت: هم اکنون هزینه نهاده‌های چاپ کتاب از جمله فیلم، زینک و صحافی بیش از ۸ برابر شده است.

حسن‌پور اظهار کرد: پیش از این، فروش کتاب رونق داشت از یک جلد کتاب ۴ هزار نسخه چاپ می شد، اما هم اکنون از یک جلد کتاب ۳۰۰ نسخه آن هم به‌صورت دیجیتالی چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت صحافی از ۸ هزار به بیش از ۴۲ هزار و هزینه چاپ جلد ۴ رنگ کتاب از ۴۲ هزار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: تنها چیزی که در حوزه چاپ کتاب افزایش نیافته قیمت کاغذ است که نرخ ارز دولتی آن تا حدودی قیمت کتاب را متعادل نگه داشته‌است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران افزود: خوشبختانه به علت کنترل و شمارش کاغذ تحویلی به ناشران مشکلی در تحویل کاغذ دولتی به ناشران وجود ندارد، اما در بازار آزاد، کاغذی که با ارز نیمایی وارد کشور شده، قیمت آن، افزایش قابل‌توجهی داشته است.

وی یادآور شد: کاغذ کپی که با ارز نیمایی وارد کشور شده هم اکنون بیش از ۷۰ هزار تومان قیمت دارد درحالی‌که پیش از افزایش قیمت دلار یک بسته آن در بازار حدود ۱۰ هزار تومان بود و این نشان می‌دهد که قیمت کاغذ با ارز نیمایی ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.