کشت جو جایگزین گندم

سیدجعفر حسینی از کمبود شدید بذر جو خبر داد و گفت: در کنار گرانی سرسام آور قیمت کود و سموم شیمیایی، کشاورزان با چالش کمبود و گرانی بذر جو نیز مواجه شده‌اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان هر کیلوگرم جو را که در بهار ١٧٠٠ تومان فروخته بودند الان برای تامین بذر موردنیاز خود باید کیلویی ٤٥٠٠ تومان خریداری کنند. همچنین دامداران نیز برای تعلیف دام‌های خود باید جو را به همین قیمت خریداری کنند.

این فعال بخش‌خصوصی اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی جو در سال زراعی گذشته متناسب با هزینه‌های واقعی تولید نبود، ضمن اینکه با افزایش نرخ گندم نیز تناسبی نداشت بنابراین کشاورزان از کشت استقبال چندانی نکردند.

وی با بیان اینکه همواره قیمت جو در قیمت تضمینی ۲۰ درصد کمتر از نرخ گندم است، گفت: سال گذشته قیمت جو ۱,۶۳۰ تومان تعیین شد و وقتی که نرخ گندم را به ۲,۵۰۰ تومان افزایش دادند قیمت جو مورد بی‌توجهی قرار گرفت درحالی‌که باید قیمت جو نیز به ۲,۰۰۰ تومان افزایش می‌یافت تا مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد و کشت کنند.

حسینی ادامه داد: این مسائل باعث شد تولید جو کاهش یابد و وضعیت تولید جوی بذری نتوانست نیاز را تامین کند. به همین دلیل کشاورزان درحال‌حاضر به جای اینکه جوی بذری گواهی شده را به قیمت مصوب ۳,۳۰۰ تومان خریداری کنند مجبورند جوی معمولی را از بازار آزاد کیلویی ۴,۵۰۰ تومان بخرند.

به گفته وی، اولین آسیب این مساله آن است که جو معمولی مناسب کشت نیست و علاوه بر کاهش عملکرد ممکن است بیماری داشته باشد که این نیز به تولید آسیب می‌زند همچنین وقتی این جو مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد و کشت می‌شود برای دامدارانی که از آن به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند، چالش ایجاد می‌شود و با کمبود مواجه می‌شوند.

این فعال بخش‌خصوصی درباره تخصیص یارانه به بذر موردنیاز کشاورزان نیز گفت: دولت قبلا به شرکت‌های تولیدکننده بذر یارانه می‌داد اما امسال با این قیمت‌گذاری که انجام شده عملا یارانه بذر را هم از جیب کشاورز می‌دهند ضمن اینکه امسال قیمت خرید تضمینی جو ۲,۳۷۰ تومان اعلام شده است.

حسینی اضافه کرد: هر چند که قیمت تضمینی ۴۰۰۰ تومانی گندم موردنظر کشاورزان نیست ولی با توجه به تفاوت ۲۰ درصدی قیمت تضمینی گندم و جو  باید قیمت جو را ۳,۲۰۰ تومان تعیین می‌کردند. این مسائل سبب می‌شود ما سال آینده مجددا با این چالش‌ها مواجه شویم.

وی گفت: البته این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به افزایش چشمگیر قیمت جو در بازار آزاد، کشاورزان به کشت این محصول روی آورند که البته این نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت و با افزایش کشت جو که جایگزین گندم می‌شود شاهد کاهش کشت گندم خواهیم بود.

حسینی تصریح کرد: نکته مهم این است که معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با وجود آنکه بر اجرای طرح الگوی کشت اصرار می‌کند حتی نمی‌تواند تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو را مدیریت کند. متاسفانه اقدام قابل‌توجهی از سوی این معاونت برای تامین بذر موردنیاز کشاورزان انجام نگرفته است.