قیمت پارچه روزبه‌‌روز گران‌تر می‌شود. جالب اینکه ۸۰ درصد کسانی که در راسته پارچه‌فروشان بازار بزرگ تهران و حتی شهر‌های بزرگ دیگر مثل اصفهان و مشهد و تبریز و شیراز رفت‌وآمد می‌کنند شاگرد مغازه‌ها و کاسبان بازار هستند، نه مشتری.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران ضمن تاکید بر کسادی شدید در صنف متبوع خود خبر داده بسیاری از فروشندگان در روزهای اخیر مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

محمدحسین نورایی آشتیانی در این خصوص گفت: «متاسفانه آنچه در صنف پارچه‌فروشان رخ داده است، کسادی مفرط و مداوم است. بالغ بر ۸۵ درصد از اعضای این اتحادیه در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند، بنابراین افزایش اجاره‌بها از سویی و کسادی کار از سویی دیگر موجب بحران و رکود عجیبی در این صنف شده است. اکثر مجتمع‌های پارچه‌فروشی بیشتر روزها با هیچ عدد و رقمی در معاملات روبه رو هستند، خصوصا فروشندگان پارچه‌های مجلسی.» او ادامه داد: «روند شیوع کرونا و تعطیلی تمامی مراسم‌های عروسی و شادی و اعیاد و در پی آن تعطیلی تالارهای پذیرایی، خرید و استفاده افراد از پارچه‌های مجلسی را کاملا از بین برده و منجر به سقوط کسب و کار به پایین‌ترین درجه در طول تاریخ شده است. بیشتر این مغازه‌ها تعطیل شده‌اند و به جرات می‌توان گفت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پارچه‌فروشان تعطیل شده و مغازه‌های خود را تحویل مالکان داده‌اند.» نورایی در رابطه با مشکلات ایجاد شده از سوی سازمان امور مالیاتی نیز تاکید کرد: «سازمان امور مالیاتی و برآوردهای بیش از حد برای کسبه، از معضلاتی است که نیاز به دخالت دولتمردان و ایجاد راه‌حل دارد. چه آنکه بسیاری از کسبه در صنوف مختلف در این شرایط قرار گرفته‌اند؛ اما صنف پارچه‌فروشان از صنوف آسیب‌دیده است.»

او با انتقاد از عملکرد سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: «سازمان امور مالیاتی به شرایط کنونی بی‌توجه و رفتارش مانند سال‌های معمولی در گذشته با صنوف است. اکنون که با رکود شدید روبه‌رو هستیم، با توجه به این مشکلات باید برآوردهای مالیاتی انجام شود. بلایی که از سال گذشته این صنف با آن روبه‌رو شده و رکود و تورم موجود، با هیچ سالی قابل مقایسه نیست؛ اما سازمان بدون توجه، روند کار خود را اعمال می‌کند. بارها در این زمینه با سازمان‌های مربوط مانند صمت و اتاق اصناف مکاتبه داشته‌ایم اما تا امروز هیچ‌گونه تدبیر درستی لحاظ نشده است.» وی در انتها به فعالیت ۲۵۰۰ عضو با پروانه کسب در رسته‌های پارچه‌فروشی، پرده‌فروشی، پارچه رومبلی و پیراهن آماده در این صنف اشاره کرد که شرایط مالی خوبی ندارند.