اکبر پازوکی در مورد آخرین وضعیت قیمت اقلام لوازم‌خانگی گفت: شرایط بازار به شکلی است که اگر لوازم‌خانگی را با دلار ۳۰ هزار تومانی در نظر بگیریم با همان دلار ۳۰ هزار تومانی در دبی می‌توان ماشین لباسشویی بوش آلمان را ۱۰ میلیون تومان خرید.

وی ادامه داد: اگر صنعت در اولویت قرار دارد، باید آن را تقویت کرد و حرفی از واردات نباشد. البته واردات در همه زمان‌ها بد نیست، زیرا تولیدکننده باید بداند رقیبی در کنار خود دارد و اگر تولیدات داخل با افزایش قیمت و کاهش کیفیت مواجه شود، رقبا با کیفیت و با قیمت بهتر به مشتری عرضه می‌کنند.

پازوکی با انتقاد از رویه نادرست برخورد با فروشندگان لوازم‌خانگی در این زمینه توضیح داد: قاچاق، احتکار و نبود کالا را به فروشنده ربط می‌دهند، مشخص نیست ما فروشنده‌ایم یا توزیع‌کننده! چرا قیمت کالا را از ما می‌پرسند؟ زمانی که کالا در بازار موجود و مواد اولیه به قیمت مناسب به دستشان برسد، برای هیچ وارد‌کننده‌ای با دلار ۳۰ هزارتومانی، واردات صرفه اقتصادی ندارد.

پازوکی افزود: با توجه به اینکه در سه سال گذشته اجازه واردات وجود نداشت ماشین لباسشویی ایرانی ۲۶۰ هزار تومانی تمام اتوماتیک را باید ۷ میلیون تومان خرید. باید توجه داشت ۷۰ درصد لوازم‌خانگی تولید داخلی دارند و تنها ۳۰ درصد ارزبری دارد که آن نیز مربوط به موتور می‌شود. آیا این ۳۰ درصد تعیین‌کننده یک قیمت کالا است؟ تعیین‌کننده لوازم است؟ بنابراین اخبار و اطلاعات صحیح نیست.

وی با اشاره به طرح سامانه جامع تجارت در مورد ثبت اطلاعات فعالان این صنف گفت: طرح سامانه جامع تجارت که قرار بر انجام آن است، باید ۳ یا ۴ سال پیش انجام می‌گرفت. تا مشخص شود مواد اولیه مانند ورقی که به تولید‌کننده می‌دهند چه مقدار خریداری شده و زمانی که به دست مصرف‌کننده رسیده، چه فعل و انفعالاتی بر روی آن صورت گرفته است. دیگر نه محتکری وجود داشت و نه انبار زیرپله‌ای و قیمت کاذب. اما زمانی اجرایی می‌شود که دیگر پاسخگو نیست.

پازوکی در خاتمه یادآور شد: لوازم‌خانگی قیمت واقعی ندارد. تولیدکنندگان باید نگران باشند، چون در ۳ سال گذشته هزینه و دستگاه و نیروی کار جدید اضافه کرده‌اند. اکنون کالای وارداتی گران‌تر از تولید داخل نیست و به‌نوعی دچار خودتحریمی هستیم به‌طوری که ورق از کیلویی ۱۲ هزار تومان به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است چرا کسی جلودار این مساله نیست؟