تعطیلی اصناف در سایه کرونا

واحدهایی هم که تعطیل نشده‌اند عمدتا با مشکل کاهش فروش مواجه می‌شوند که این مساله موجب تعدیل نیروی کار در آنها خواهد شد. هر چند صنوف مربوط به فروش موادغذایی تولید کارخانه‌ای و شوینده‌ها، از قبیل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعضا با افزایش فروش نیز مواجه شده‌اند، اما اگر این موارد خاص را کنار بگذاریم، می‌توان گفت سایه کرونا بر سر اصناف گسترده شده و تعطیلی‌های جدی در مشاغل این بخش را به همراه داشته است. تعطیلی‌های خواسته و ناخواسته‌ای که همزمانی آنها با زمان تعیین مالیات‌ها، نگرانی‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

  موج سوم کرونا و گرفتاری اصناف

رئیس اتاق اصناف تهران با ابراز تاسف از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا اظهار کرد: متاسفانه با اوج‌گیری دوباره بیماری، احتمال آن وجود دارد که دستورالعمل‌های اولیه مجددا به مرحله اجرا گذاشته شود و تعداد بیشتری از صنوف را به تعطیلی بکشاند.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در مورد تصمیم‌گیری در رابطه با فعالیت اصناف پرخطر اظهار کرد: نزدیک به هشت ماه است که تعدادی از واحدهای صنفی به علت کرونا تعطیل شده‌اند؛ چون در زمره مشاغل پرخطر قرار گرفته بودند، همچنین ما امیدوار بودیم بتوانیم این واحدهای صنفی را بازگشایی کنیم؛ اما متاسفانه با وضعیت موجود امکان‌پذیر نیست. ضمن آنکه با وضعیت پیش آمده و اوج‌گیری کرونا احتمالا واحدهای صنفی دیگری نیز تعطیل می‌شوند.

وی افزود: یکی از دلایل اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی افراد است که این امر روز به روز به مشکلات ما دامن می‌زند. همه ما در وهله اول باید از خودمان شروع کنیم که هم سلامتی خود را تضمین کرده و هم کمکی به همنوعان در راستای جلوگیری از گسترش این ویروس انجام داده باشیم. ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌تواند برای هر فردی ماموری را در نظر بگیرد.

نوده‌فراهانی اضافه کرد: در صورت ادامه روند کنونی، احتمالا ستاد مقابله با کرونا دستور تعطیلی تعداد بیشتری از صنوف را می‌دهد. زمانی که همه واحدهای صنفی، مدارس و ادارات به‌صورت یک‌سوم فعالیت داشتند با بهبود وضعیت از محدودیت‌ها کاسته شد. اما وقتی ادارات و مدارس بازگشایی شدند و با اوج‌گیری دوباره بیماری، احتمال آن وجود دارد که دستور‌العمل‌های اولیه مجددا به مرحله اجرا گذاشته شود و تعداد بیشتری از صنوف را به تعطیلی بکشاند.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به برگزاری مرتب جلسه با ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: به‌صورت مرتب جلسه ستاد کارگروه کرونا برگزار شده و در آن بازگشایی برخی از مشاغل مطرح‌شده و پذیرفته نشده است. از سوی دیگر این روزها گرانی بر جامعه حاکم شده و در این شرایط قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند که نمی‌توانند مانند گذشته خرید کنند و احتمالا باعث کاهش تعداد مشاغل برخی از صنوف شود.

  تعطیلی نیمی از خیاطی‌های زنانه و مردانه

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر صنف خیاطان حال خوبی ندارد اظهار کرد: متاسفانه با شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، به‌طور میانگین از ۱۰۰ درصد تولیدکنندگان این صنف، ۵۰ درصد کاملا تعطیل هستند.

حبیب‌الله طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران تصریح کرد: اگر بر همین منوال بگذرد و ارز روز به روز گران‌تر شود و بیکاری گسترش یابد، مشکلات بی‌نهایت زیاد شده و عده بیشتری به جمع بیکاران افزوده خواهد شد.

طهماسبی‌نیک در ادامه با ابراز تاسف از عملکرد سازمان امور مالیاتی بیان کرد: درصد بالایی از افراد شاغل در این صنف در مکان‌های استیجاری کار و زندگی می‌کنند؛ بنابراین به جهت وضع بد اقتصادی توان اداره زندگی را از کف داده‌اند. سبد خرید روزانه ایشان روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود. در این شرایط که توان افراد برای تامین اولین نیازهای زندگی رو به اتمام است، سازمان امور مالیاتی که از سازمان‌های مهم دولت است به‌جای دستگیری و همراهی با صنوف بیکار تنها به مطالبات خود می‌اندیشد، طوری محاسبات دارد که انگار هیچ اتفاقی برای اقتصاد و کسب‌وکار رخ نداده، درحالی‌که اصناف همیشه همگام با دولت در تمامی جبهه‌ها بوده‌اند، چگونه است که امروز که اصناف را باید مدد رساند و همراه باشد، سازمانش را به سراغ اصناف می‌فرستد تا از نادرآمدی، مطالبه مالیات کند؟

وی اضافه کرد: بانک‌ها از دیگر اداراتی است که به جای مدد از تولیدکننده، سنگ بر سر راه تولید می‌اندازند. با دریافت سودهایی بالا، تولید را به جای تقویت، نابود می‌کنند. نظام بانکی در سراسر دنیا، حامی تولید‌کننده است درحالی‌که در اینجا سودهای نجومی کمر تولید را شکسته و هیچ حامی و مدد‌رسانی وجود ندارد. دولت افرادی را که فرار مالیاتی دارند شناسایی کند. بسیارند آدم‌هایی که سال‌هاست با درآمدهای نجومی، حتی یک ریال مالیات نداده‌اند و دولت سراغشان نمی‌رود؛ اما به‌راحتی از کاسبی که تنها یک مغازه کوچک تولیدی دارد، مطالبه مالیاتی سنگین می‌کند، کاسب می‌ماند و یک دنیا بدهی.

  وام کرونا تسکین‌دهنده است نه درمان

سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند معتقد است: بعضی اصناف با شیوع کرونا مدت‌ها تعطیل و به‌شدت متضرر شدند که پرداخت وام مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به این صنوف می‌تواند موثر اما مسکنی موقتی باشد.

وی در نشستی که با حضور روسای اتحادیه‌هایی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده‌اند، برگزار شد؛ آمار و ارقام دقیق از سوی اصناف به منظور حل مشکلات، اطلاع‌رسانی صحیح درباره نحوه مقابله با این ویروس، بررسی تبعات اقتصادی ناشی از گسترش این بیماری و کاهش این تبعات با کمک معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند را در سیاست‌گذاری‌های آتی بسیار مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: بررسی و مذاکرات بیشتر در قالب کارگروه‌هایی با حضور مسوولان مربوطه و فرمانداران دو شهرستان آبادان و خرمشهر می‌تواند موثر باشد.

این مقام مسوول همچنین یادآور شد: بعضی کسب‌وکارهای پایدارتر و مشاغلی که از فضای مجازی استفاده بردند، موفق‌تر بودند و مشاغل خدماتی و کارهایی که ارتباط مستقیم با مردم داشتند مانند رستوران‌داران، هتل‌ها، آرایشگران زنانه، مجتمع تجاری و... بیشترین ضرر را متحمل شدند؛ که باید در کارگروه‌های ذکر شده مورد توجه ویژه قرار بگیرند.