وی افزود: تشکیل کارگروه صادراتی قوی و موثر یکی از نیازهای اساسی شبکه در برهه زمان حساس کنونی است که در این راستا باید از وجود افرادی در این کارگروه بهره ببریم که سابقه مفید و عملی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و دامی داشته و بازار جهانی را خوب می‌شناسند و به استفاده از نیروهای پیکره دولتی بسنده نکنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به موضوع تحرک‌بخشی به بحث تامین مالی کارآمد در حوزه تشکل‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: به‌عنوان مثال در سال‌های اخیر با سیاست‌های نادرستی درخصوص ایجاد و نحوه اداره صندوق‌های مالی و اعتباری در حوزه تشکل‌ها مواجه بوده‌ایم و به‌دلیل نبود اتاق فکر مشترک و جریان مطالبه‌گری توانمند ‌‌نزد تشکل‌های مردم نهاد، شاهد بروز انحراف در مدیریت، نظارت و عملکرد موسسات مالی این بخش بوده‌ایم که قطعا از جمله ماموریت‌های مهم این نهاد مشترک و سرنوشت‌ساز، ورود به موضوع اصلاح روش‌ها و چگونگی تشکیل و فعالیت صندوق‌های تخصصی مالی در راستای خدمت‌رسانی استراتژیک به بخش کشاورزی خواهد بود.

طهماسبی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع موجود در جهان امروز گفت: باید با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های سازمان در حمل‌ونقل بین‌المللی ورود کنیم که ضمن ترانزیت محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی، نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را نیز از بازارهای خارجی تامین کنیم.

وی به ظرفیت انباری که در اختیار شبکه قرار دارد و مغفول مانده، اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت انبار، سوله و سردخانه در اختیار شبکه بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و با چنین پتانسیل عظیمی نباید محصول از تولید‌کننده ارزان خریده و به مصرف‌کننده گران فروخته شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمانی، سازمان باید با تلاشی دوچندان ضمن رعایت اصل شفافیت مالی فعالیت‌های خود را در حوزه تنظیم بازار داخلی و توسعه صادرات افزایش دهد. استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود بر اساس اساسنامه سازمان و قواعد حقوقی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی و توزیع مناسب آنها با قیمت عادلانه، هم افزایی مشترک تبادل ارزی بین اتحادیه‌ها و اصلاح سازوکار صادراتی و احیا و اصلاح صندوق‌های اعتباری و سیستم حمل‌ونقل شبکه از اهمیت خاص و ویژه‌ای در این میان برخوردار است.