روند نزولیصادرات شیرینی و شکلات

 وابستگی اقتصاد کشور ما به نفت و رهایی از این وابستگی همواره دغدغه صنعتگران و تولید‌کنندگان ایران بوده و هست. گذشته از مشکلات و موانع داخلی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا که در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده امسال تولیدکنندگان ما با مشکل نوظهوری مواجه بودند به نام ویروس کرونا که پرشتاب جهان‌گیر شد و اقتصاد جهان را دچار عقبگردهای جدی کرد. طبق آمار و محاسبات انجام شده توسط مراجع اقتصاد جهانی در بهترین حالت، اقتصاد جهان به سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و در برخی کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، ایتالیا و انگلیس به عقب‌تر نیز رجعت خواهد کرد. با این همه صنعتگران و تولیدکنندگان ما توانستند در میان همه مشکلات خود را یافته و تا حدودی بر این مشکلات چند جانبه چیره شوند.صنعت بیسکویت، شکلات و شیرینی کشور یکی از صنایعی است که با وجود جوانی در بازارهای جهانی توانسته سنت طولانی صنعت شیرینی‌پزی کشور را با دانش فنی و حرفه‌ای روز و بازاریابی حرفه‌ای ترکیب کند و بازارهای مهمی در اروپا،خاورمیانه و آسیای میانه‌ را از آن خود کند. 

 کاهش صادرات به روایت آمار

روز گذشته گمرک ایران رقم ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را بابت صادرات صنعت شیرینی و شکلات کشور برای چهار ماه نخست سال ۹۹ اعلام کرد. در همین رابطه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران ضمن تایید این آمار از حال و روز این صنعت و افت صادرات گفت. او معتبرترین منبع آماری را گمرک اعلام و اظهار کرد: امسال به دلایلی میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته افت کرده و البته در سال ۹۸ نیز نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد، افت صادرات داشتیم و رقم صادرات چیزی حدود ۵۵۰ میلیون دلار کاهش یافت. مغازه‌ای در ادامه، بسته شدن مرزها در ماه‌های آغازین سال به دلیل همه‌گیری کرونا را یک مشکل بزرگ عنوان کرد و افزود: بازارهای صادراتی ما عمدتا در اروپای شرقی است و زمانی که مرز ترکیه بسته می‌شود عملا صادرات به مشکل می‌خورد. از سوی دیگر مشکل تحریم‌ها روی تامین برخی مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌شود تاثیر منفی داشته است. به این معنی که هم این مواد گران‌تر به دست ما می‌رسد هم در گشایش اسناد و سایر مسائل مربوط به واردات دست ما را می‌بندد.

  افزایش قیمت نهاده‌ها

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران مشکل تامین مواد اولیه و گرانی آن را مساله بزرگ دیگر همکارانش اعلام و تصریح کرد: مشکل بزرگ ما تامین مواد اولیه و گران بودن آن است. او در ادامه ترکیه را رقیبی جدی و سخت معرفی کرد و گفت: بزرگ‌ترین رقیب ما در منطقه ترکیه است که منتظر تصاحب بازارهای صادراتی ماست. وقتی قیمت‌های ما بالا می‌رود توان رقابت کم می‌شود. نوسان ارز روی قیمت تمام شده ما تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر تامین مواد اولیه در داخل هم به مراتب گران‌تر از سال پیش شده. مثلا گندم داخلی پارسال ۹۰۰ تومان بود الان ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است. قیمت رسمی شکر برای ما ۶۷۰۰ تومان تعیین شده در حالی که آن را به قیمت ۷۵۰۰ تومان تامین می‌کنیم. روغن صاف حلبی ۹۰ هزار تومان بوده که الان به ۱۳۵ هزار تومان افزایش یافته. وقتی قیمت تمام شده بالا می‌رود روی توان رقابت ما تاثیر منفی می‌گذارد.با این همه مغازه‌ای کیفیت شکلات و بیسکویت تولید ایران را هم‌تراز با محصول تولیدشده کشورهای اروپایی دانست و توضیح داد: از نظر کیفیت هم‌تراز کشورهای پیشرفته اروپایی هستیم. ماشین‌آلات و دانش ما به‌روز است. ما همان ماشین‌آلاتی را استفاده می‌کنیم که شرکت‌های پیشرو و مطرح اروپایی استفاده می‌کنند.

  تولید و صادرات محدود

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران تولید سالانه شیرینی و شکلات را برای سال گذشته تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن  عنوان کرد که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن صادر و بقیه به مصرف بازار داخلی می‌رسد. جمشید مغازه‌ای با ذکر این نکته که اوج صادرات ما در شش ماهه دوم سال است و باید خود را برای این دوره زمانی آماده کنیم اضافه کرد:  فرارسیدن نوروز و سال نو میلادی از یکسو و افزایش مصرف شیرینی و شکلات در زمستان از سوی دیگر سرانه مصرف جهانی را بالا می‌برد. از این‌رو امیدوارم در شش ماهه دوم سال بتوانیم عقب‌ماندگی در صادرات را جبران کنیم. البته با شرایط موجود که ممکن است کرونا ادامه یابد این امیدواری برای جبران عقب‌ماندگی در صادرات را باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت در نظر گرفت.