در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، چهار کشور ترکیه، عراق، کویت و گرجستان پروازهای ایران را به کشور خود ممنوع و تعلیق کردند، پس از آن کشورهای تاجیکستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین نیز همین تصمیم را گرفتند و اجازه پروازهای مسافری ایران به کشورشان را ندادند.

البته برخی از این کشورها مرزهای خود را به روی ایران بستند تا به گفته مقاماتشان از ورود و شیوع ویروس کرونا به کشور خود جلوگیری کرده باشند.

در این رابطه مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی - به ایسنا گفت: با تلاش‌های صورت گرفته دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر توانستند مجوزهای لازم را برای بازگرداندن مسافران ایرانی از امارات و ترکیه دریافت کنند؛ به این صورت که پروازهای این ایرلاین‌ها بدون مسافر به دوبی و استانبول خواهد رفت و مسافران ایرانی را به کشور باز می‌گردانند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مسافران ایرانی در این کشورها باشند رایزنی می‌کنیم و مجوزهای لازم برای بازگرداندن آنها به کشور را دریافت خواهیم کرد. تاکنون ایران ایر دو پرواز و شرکت هواپیمایی ماهان نیز دو پرواز را برای این کشورها با اخذ مجوز برنامه‌ریزی کرده‌اند که هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ برای این پروازها در نظر گرفته شدند.

البته رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره اولین پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد امارات برای بازگرداندن مسافران ایرانی اینگونه توضیح داد: ساعت ۱۳:۴۲ امروز نخستین پرواز شرکت هواپیمایی ماهان فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد فرودگاه آل مکتوم ترک کرد.

وی افزود: با توافقات و پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه مجوز پروازهای انتقال مسافران ایرانی از امارات به ایران صادر شد.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دومین پرواز برای بازگرداندن مسافران ایرانی از امارات دقایقی پیش در ساعت ۱۵:۱۵ عصر امروز (جمعه) توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.