فرش ماشینی اولویت مردم نیست

محمدهادی کمالیان، گفت: به ارگان‌های متفاوتی نامه زدیم و میزان خسارت صنف را با آمار و ارقام اعلام کردیم؛ اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. خیلی تلاش کردیم تا کارگران تعدیل نشوند؛ اما متاسفانه حمایتی هم شاهد نبودیم. خط مقدم مقابله با کرونا کادر درمان هستند و این مسائل که ما می‌گوییم بیشتر جنبه مادی دارد اما دولت وضعیت ما را بهتر از همه می‌داند و با آمار و ارقام به وضعیت ما اشراف دارد. همه اصناف از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند و یکسری بعد از گذشت پنج ماه هنوز تعطیل هستند و احتیاج به کمک دارند.

وی معتقد است در حال‌حاضر، تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی از کمبود مواد اولیه رنج می‌برند. عده‌ای از واردکنندگان با قیمت دلار قبلی این محصولات را وارد کرده‌اند اما با قیمت دلار فعلی می‌فروشند و متاسفانه نظارت کافی روی عملکرد آنها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیاز مبرمی به مواد اولیه داریم، ادامه داد: به دلیل اختلاف قیمت ناگهانی دلار در این مدت، عده‌ای مواد اولیه را با ارز صادراتی وارد کرده‌اند؛ اما نظارت روی عرضه آنها و قیمتشان نیست. 

هرکس با هر قیمتی که بخواهد این مواد اولیه را به فروش می‌رساند. برای مثال در طول یک هفته قیمت یک محصول از ۴۸ هزار تومان به ۵۷ هزار تومان رسید و به‌تبع آن قیمت محصول نهایی افزایش یافت. با این اوصاف، کارخانه‌هایی که نخ می‌خریدند در حال‌حاضر با معضل بزرگی روبه‌رو هستند و امکان تعطیلی آنها نیز وجود دارد. او تصریح کرد: قیمت فرش نابسامان در حال افزایش است. در حال‌حاضر بازار فرش ماشینی اشباع شده و انبار قاچاق نداریم چراکه تولیدکننده زیاد داریم ولی اگر بر این منوال پیش برویم، کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و انحصار ایجاد خواهد شد.

به گفته کمالیان، مواد اولیه تا پایان سال هست؛ اما یکسری اشخاص آنها را در اختیار دارند و قطره‌چکانی اقدام به عرضه می‌کنند. آنها مواد اولیه را با قیمت قبلی خریده‌اند اما با قیمت جدید آن را می‌فروشند و نظارتی هم روی آن نیست.