آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی

اکبر پازوکی در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی با توجه به قیمت دلار افزود: اینکه از فروشندگان بخواهیم کالاهای خود را بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه کنند درست نیست. این دیدگاه که  بنگاهی که کالاهای خود را در گذشته خریداری کرده نباید با افزایش نرخ دلار، کالای خود را گران‌تر بفروشد، معقول نیست.  وی ادامه داد: شرایط فعلی به نحوی است که مغازه‌داران به‌روز کالا را خریداری می‌کنند، قیمت‌ها آنقدر گران است که نمی‌توانند کالا را خریده و انبار کنند. در حال حاضر اگر به سراغ مغازه‌ها در امین حضور یا شریعتی یا هر جایی که بورس فروش لوازم خانگی است، بروید، می‌بینید که در هر مغازه بیشتر از یک یا دو یخچال نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص کمبود کالا در بازار و قیمت‌های بالایی که عرضه می‌شود، گفت: شرکت‌های تولیدکننده اگر بار بدهند فروشندگان از خدایشان است که بفروشند زیرا تأمین رزقشان از این طریق است، بنابراین دلیلی برای عدم فروش کالا نیست. وی در پاسخ این سوال که آیا تولید کاهش یافته که می‌گویید اگر شرکت‌ها بار بدهند، آیا از نظر مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند؟ تصریح کرد: بنده اطلاعی از تولید ندارم زیرا حدود یک ماه است که با تولیدکنندگان به‌دلیل مشغله زیادی که آنها دارند، ارتباطی نداشته‌ایم. اما به هر حال آنها نیز معضلات خود را دارند ولی به هر حال اگر آنها کالا بدهند ما نیز می‌فروشیم.

داشتن انبار برای مغازه‌داران توجیه ندارد  

پازوکی خاطرنشان کرد: یخچال سایدبای سایدی که ۳ میلیون تومان بوده به ۲۵ میلیون تومان رسیده، در یک مغازه ۱۰ متری یا ١٥ متری چند یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی می‌توان نگه داشت؟ این قیمت‌های بالا باعث شده فروشنده‌ای قدرت خرید تعداد بالا نداشته باشد که بخواهد انبار کند؛ بنابراین احتکاری نیز وجود ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه داشتن انبار در این شرایط برای مغازه‌داران توجیه ندارد، افزود: مغازه‌داران به دنبال فروش هستند و حتی برخی از آنها افرادی را استخدام کرده‌اند تا جلوی در مغازه بایستند و مشتری جذب کنند، مثل رستوران‌ها. حتی پولی برای پرداخت حقوق به آنها نداشته و به ازای هر مشتری (پورسانتی) پول دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گرانی و افزایش قیمت‌ها باعث شده خریدار کم شود، تصریح کرد: قیمت‌ها آنقدر بالا است که پر کردن یک انبار کوچک ۱۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد، بنابراین صرفه اقتصادی ندارد که این کار انجام شود. پازوکی در خصوص شکایاتی که از بازار لوازم خانگی می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه حدود یک ماه و نیم است که شکایتی از نظر قیمت لوازم خانگی به اتحادیه نرسیده است و ۶۰درصد شکایات مربوط به تقلبی بودن و قاچاق کالاها است.

وی در پاسخ این سوال که جلسه‌ای با دولت در این شرایط و کمک به مغازه‌داران نداشته‌اید، گفت: روز گذشته جلسه‌ای با آقای زالی در خصوص وضعیت استان تهران داشتیم که در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله اجباری کردن زدن ماسک در پاساژهای سرپوشیده و ممانعت از ورود افراد بدون ماسک یا فروش ماسک به آنها،  چک کردن درجه حرارت و تب افرادی که وارد پاساژها می‌شوند و  گذاشتن دالان‌های ایزوله در ورودی پاساژها صحبت شد که ریز این پروتکل‌ها در کانال اتحادیه ارسال و به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی  ادامه داد: در این جلسه مقرر شد افرادی که در خصوص مبارزه با کرونا به اتحادیه یا هر جایی کمک کنند، این مبلغ از اصل مالیات آنها کسر می‌شود.

وی در پایان در خصوص تکلیف مالیات سال ۹۸ نیز گفت: هنوز تکلیف این موضوع مشخص نشده و معمولا یک ماه قبل از آخرین مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی، وضعیت بخشودگی‌ها و نحوه  دریافت مشخص می‌شد، به‌دلیل شرایط کرونا  آخرین مهلت ۳۱ مرداد است ولی تاکنون درخصوص مالیات به هیچ صنفی چیزی اعلام نکرده‌اند.