لزوم مشارکت اعضا در کمیسیون‌ها

 در ماه‌های اخیر که ویروس کرونا کشور را درگیر خودش کرده است، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به‌خصوص فروشگاه رفاه به کمک دولت آمد و بخشی از دغدغه‌های مردم را از بین برد. اکنون نیز با همین هدف تصمیم گرفتیم وارد انتخابات شویم.

 از ماه‌ها پیش به همراه برخی از همفکران و شرکت‌هایی که دغدغه‌های مشترکی با ما داشتند ائتلاف زنجیره تحول را تشکیل داده و شروع به تدوین برنامه‌ها کردیم که اهم آنها به ۹ برنامه خلاصه می‌شود که مهم‌ترین آن بخش آموزش است که متاسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده است و همین باعث شده که شکاف تاریخی بین کشور ما و سایر کشورهای پیشرفته به‌وجود‌ آید. یک مدرسه اقتصادی می‌تواند این اختلاف‌ها را کم کند و به شبکه خرده‌فروشی و توزیع کشور کمک بسزایی داشته باشد. برنامه دیگر ما این است که بوروکراسی‌های اداری را به حداقل کاهش دهیم؛ موضوعی که به‌صورت سهوی یا عمدی بیشتر اعضای اتحادیه را آزار می‌دهد؛ اما ما می‌خواهیم مشکلات و موانع کسب و کار را به حداقل برسانیم و اعضای اتحادیه بتوانند به سهولت کارهای خود را انجام دهند و آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند عضو اتحادیه شوند با حداقل مراحل اداری به عضویت اتحادیه دربیایند.

 یکی دیگر از حوزه‌های مغفول مانده‌ آی‌‌تی است که ما در ائتلاف تصمیم گرفتیم از این تکنولوژی برای کسب و کار و خدمات‌دهی بیشتر به مشتری‌ها و گسترش خرده‌فروشی آنلاین در کشور استفاده کنیم.

 اعضای اتحادیه شامل فعالان حوزه پوشاک، لوازم خانگی و سایر اصناف هستند؛ اما در دوره قبل آن قدر که به بخش مواد غذایی توجه شد به این اعضا توجه نشد. اگر برای شرکت یا فردی شرایط عضویت فراهم شده است، باید به آن بها داد و از تمام ظرفیت‌های اتحادیه برای کمک به آنها استفاده کرد. یکی از برنامه‌های اصلی ما استفاده از ظرفیت‌های همه اعضا در تمام رسته‌ها است.

 اکنون که درگیر تحریم‌های ناجوانمردانه هستیم، دغدغه‌های دولت درخصوص صادرات بیشتر شده است. صادرات فقط در کالا خلاصه نمی‌شود، بلکه خدمات هم می‌تواند جزو اقلام صادراتی باشد. اتحادیه می‌تواند با تامین زیرساخت‌ها و کمک به اعضا برای رسیدن به این منظور کمک کند. 

متاسفانه در دوره قبل مدیرانی که از بخش دولتی آمده بودند به رویه همان جایگاه قبلی نگاه بالا به پایین داشتند و برای خود هیچ وظیفه‌ای قائل نبودند که به اعضا پاسخگو باشند. این نوع نگاه‌ها باید اصلاح شود. باید اتحادیه و هیات‌رئیسه به تمام اعضای اتحادیه پاسخگو باشند و مشکلات آنها را رفع کنند. این اعضا یعنی بیش از صد شرکت بزرگ و برتر کشور که می‌توانند نقش بزرگی در خرده ‌فروشی و توزیع کشور داشته باشند، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و اتحادیه را محدود به چهار نفر از اعضای هیات رئیسه نکنیم. در دوره قبل فقط در هنگام انتخابات سراغ این اعضا گرفته می‌شد؛ اما ما می‌خواهیم از تمام اعضا در کمیسیون‌های تخصصی استفاده کنیم.

 ما برنامه داریم برای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مشاوران خارجی استفاده کنیم. اتحادیه باید نقش بی‌طرفانه در انتخابات داشته باشد و در فضای انتخابات به نفع هیچ گروه و ائتلافی فعالیت نکند که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی را شاهد نیستیم.

حضور حداکثری اعضا در انتخابات یعنی احترام به خود و سایر همکاران، آن زمان است که می‌توان مطالبه‌گر بود.